Esther Verboon nieuwe directeur Onderwijs en Onderzoek

1 feb 2022 13:21 | Afdeling Communicatie

Esther Verboon is benoemd tot directeur van de stafdienst Onderwijs en Onderzoek. Zij volgt Eldrid Bringmann op, die in oktober 2021 vertrok naar de Hogeschool Leiden. Verboon is een ervaren leider in het domein van Onderwijs en Onderzoek en in beleidsontwikkeling in het hbo. Momenteel is zij directeur van het Instituut voor Recht aan de Hogeschool Utrecht.

Esther Verboon

Dr. Esther Verboon MBA (Rotterdam, 1964) studeerde fysiotherapie, gezondheidswetenschappen en bedrijfskunde. Ze was fysiotherapeut en docent voordat ze doorgroeide naar beleids- en managementfuncties in het onderwijs en onderzoek. Dat deed ze vanaf 2001 bij de Hogeschool Utrecht. Ze was daar onder meer opleidingsmanager van HBO-Rechten en programmamanager onderwijsinnovatie bij de faculteit Maatschappij en Recht. In haar huidige functie als directeur is ze niet alleen verantwoordelijk voor de (sociaal-)juridische opleidingen, maar ook actief in een hogeschoolbrede portefeuille voor de ontwikkeling van het onderwijs-assortiment.
Esther Verboon kent het onderzoek ook van binnenuit. Ze promoveerde in 2017 op het onderzoek De cliënt in beeld: een onderzoek naar de loyaliteit van mkb-cliënten in de advocatuur. Daarna bleef ze onderzoek combineren met beleidsontwikkeling en managementtaken.

Bruggenbouwer

De HvA zocht een bruggenbouwer en netwerker met een visie op de uitdagingen in onderwijs en onderzoek. Die is in de persoon van Esther Verboon gevonden, zo besloot de selectiecommissie unaniem. Verboon voelt zich aangesproken door het instellingsplan van de HvA en ziet ernaar uit om bij te dragen aan de verwezenlijking en doorontwikkeling ervan. Esther Verboon: “Ik kijk ernaar uit om samen met de collega’s van O&O en de andere beleidsdirecties, het College van Bestuur, de faculteiten en de diensten te ondersteunen bij de volgende stappen. Ik hoop in mijn nieuwe functie bij te dragen aan daadwerkelijke resultaten, vanuit een dienstbare, verbindende en ontwikkelgerichte instelling.”

Het CvB is verheugd over deze benoeming. Rector Geleyn Meijer: “We hebben Esther leren kennen als een professionele, verbindende manager die een scherp oog heeft voor het afwegen van belangen. We zien uit naar de samenwerking met haar en het team.” Esther Verboon komt op 1 mei 2022 in dienst.