Marleen Stikker krijgt eredoctoraat van de VU

7 sep 2021 15:05 | Afdeling Communicatie

Professor of Practice Marleen Stikker krijgt op 11 november op de Dies Natalis van de Vrije Universiteit een eredoctoraat uitgereikt. Stikker krijgt het eredoctoraat voor haar verdiensten in het verantwoord samen laten gaan van technologie en samenleving.

Stikker werd begin dit jaar benoemd tot Professor of Practice aan de HvA. De internetpionier en oprichter van het Future Lab voor technologie en maatschappij Waag is een alom gevierd voorvechter van open, eerlijke en inclusieve technologie. Op de HvA houdt Stikker zich bezig met het stimuleren van een kritische houding rond digitale technologie bij studenten, docenten en onderzoekers.

“Dit bewustzijn is te belangrijk om alleen bij de opleiding ICT neer te leggen,” vertelde Stikker al bij haar benoeming. “Ook als je een opleiding volgt tot leraar op de middelbare school, of controller wordt, moet je hier voor je vakgebied vanaf weten.”

Rector Geleyn Meijer roemde Stikker bij haar benoeming als Professor of Practcie voor de bijdrage die zij heeft geleverd aan de discussie over hoe we op een maatschappelijke verantwoorde manier vormgeven aan digitale technologie. “Als hogeronderwijsinstelling willen we bijdragen aan open, eerlijke en inclusieve technologie. Dat begint met een kritische houding, en het besef dat we publieke waarden willen waarborgen; de belangen van burgers, steden en overheden."

Brug tussen verschillende disciplines

De voordracht van Marleen Stikker voor het eredoctoraat aan de VU is afkomstig van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Amsterdamse universiteit. De VU draagt in onderwijs en onderzoek uit dat de geesteswetenschappelijke invalshoek onmisbaar is bij het exacte onderzoek.

Marleen Stikker staat in haar werk en door de institutionele inbedding die dit kreeg in Waag, precies op dit snijvlak van disciplines, zo werd gesteld in de voordracht. Een eredoctoraat wordt op universiteiten vaak verleend aan personen die een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd binnen of buiten de wetenschap.