Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

"Duurzaamheid betekende voor ons niet alleen milieubewust produceren, maar ook verantwoordelijkheid nemen voor elke stap in de keten"

Ruben van Bodegom en Alain Schutter (27) studeerden in 2023 af aan de Hogeschool van Amsterdam in Commerciële Economie. Al tijdens hun opleiding richtten ze samen het duurzame brillenmerk EveryWear op. In hun onderneming namen ze de lessen in duurzaamheid mee.

“Bij Commerciële Economie leerden we veel over duurzame ketens en waardecreatie. Dat was in die tijd nog vrij nieuw, maar voor ons voelde het meteen logisch. We werden ons bewust van de impact van traditionele productieprocessen en kregen de handvatten om het anders te doen.  

Dus toen we een bedrijf gingen startten, moest het wel duurzaam zijn. Een reis van een gezamenlijke vriend bracht ons op een idee. Onze vriend Stijn is Nederlands kampioen kitesurfen en had een wedstrijd in Kaapstad. Op het strand daar kwamen Stijn en Alain veel afval tegen. Toen dachten we: wat kunnen we doen om dit tegen te gaan?  Zo ontstond het idee voor een duurzame zonnebril. Stijn had die altijd bij zich en bijna iedereen gebruikt er wel een.  

Duurzaamheid betekende voor ons niet alleen milieubewust produceren, maar ook verantwoordelijkheid nemen voor elke stap in de keten — van grondstof tot eindproduct. Door in Nederland te produceren, konden we onze ecologische voetafdruk beperken. De grondstof komt wel uit het buitenland.  

Onze brillen worden namelijk gemaakt van castorbonen, een plant die groeit in India op grond die niet meer bruikbaar is voor eetbare gewassen. De harde schil van de boon wordt vermalen en met SLS 3D-printtechnologie omgezet in een montuur. Dat levert witte monturen op, daar voegen wij kleuren en patronen aan toe. Zo hebben wij pas een bril met Delfts blauwe symbolen ontworpen. Eigenlijk is alles mogelijk. Bij de productie gaat maar 3 procent van het materiaal verloren, terwijl dat bij traditionele brillen van acetaat wel 80 procent is. We hoeven geen voorraden aan te leggen, want we produceren naar de hoeveelheid vraag die er is.” 

“Sinds dit jaar kunnen wij beiden van EveryWear leven. Daar zijn veel jaren van hard werken aan vooraf gegaan. Maar de toekomst ziet er goed uit. Dit jaar willen we 100 verkooppunten in Nederland hebben en uitbreiden naar buurlanden zoals België, Duitsland en Frankrijk. Over vijf jaar zie ik ons met 10 tot 20 medewerkers en een sterke aanwezigheid in Europa.” 

“Door zoveel mogelijk duurzame brillen te verkopen, maken we de optiekwereld en brildrager een stukje bewuster. Hoe meer mensen kiezen voor onze brillen, hoe minder acetaatmonturen er in omloop zijn en dat leidt weer tot minder afval.” 

Foto's: Christa Romp

Het interview met Ruben van Bodegom en Alain Schutter  is onderdeel van de reeks ToekomstTiendaagse. Hierin portretteren we tien studenten van de HvA en vragen hen naar wat ze op de hogeschool doen én in de toekomst willen gaan doen. Alle interviews zijn terug te lezen in ons jaarverslag.