Hogeschool van Amsterdam

HvA Onderwijsconferentie: futureproof onderwijs

10 apr 2015 10:02 | Afdeling Communicatie

De toekomst van het onderwijs, daar draaide het om bij de HvA Onderwijsconferentie op 9 april. Centrale vraag: hoe bereiden we onze studenten voor op een wereld die er over een aantal jaar heel anders uitziet? Bijna duizend HvA’ers ontmoetten elkaar in Theater Carré, het Kohnstammhuis en het nieuwe Wibauthuis.

Het ochtendprogramma in Carré start met een film waarin verschillende experts hun visie geven op de toekomst van de arbeidsmarkt. Die verandert enorm: twee miljoen banen zullen de komende jaren verdwijnen. Daarvoor komen twee miljoen andere banen in de plaats. Operationele functies vallen weg, smart industries komen op. Dat maakt ook een koerswijziging in het onderwijs onvermijdelijk. In een veranderende wereld winnen niet de slimsten, of de sterksten, maar degenen met het grootste aanpassingsvermogen.

Vertrouwen in studenten

Rector Huib de Jong spreekt vervolgens over 'een prachtige tijd om in het onderwijs te werken.' Hij schetst: 'De wereld van het onderwijs staat op z’n kop. De gebeurtenissen in het Maagdenhuis zijn iconisch. Wat daar de afgelopen weken is gebeurd, levert een agenda op voor het hele hoger onderwijs in Nederland. Dit raakt ook de toekomst van de HvA.' Rode draad in de speech van de rector is zijn grote vertrouwen in de studenten van de hogeschool: 'Dat is bijna grenzeloos,' constateert hij. Vele HvA’ers, studenten en docenten, werken samen aan verdere democratisering van het onderwijs: door een betere medezeggenschap en door ruimte te bieden voor debat.

Meer ruimte voor opleidingsteams

De NVAO oordeelde in haar instellingsaudit in het najaar van 2013 positief over de HvA. Tegelijkertijd deed zij ook een belangrijke aanbeveling, die De Jong naar eigen zeggen ervaren heeft als 'een trap tegen de ziel'. Het blijkt dat het onderwijs zelf niet stevig genoeg georganiseerd is, en dat bottom-up processen te weinig ruimte krijgen.  Daarom zet de hogeschool in op meer ruimte voor de opleidingsteams,  meer docenten voor de klas, en een betere ondersteunende organisatie. "Ik heb veel vertrouwen in de ontwikkeling die we samen doormaken," besluit de rector.

Presentator Ruben Maes interviewt Jelmer Evers

Onderwijs hervormen

Ook Jelmer Evers benadrukt in zijn keynote hoe belangrijk de gemeenschap op school is: leraren en leerlingen die in dialoog het onderwijs maken. Evers, leraar geschiedenis op de havo, blogt over onderwijshervorming en zet volop digitale middelen in bij het onderwijs. Evers schetst de toekomst: 3D-geprinte huizen, zelfsturende auto’s en de middenklasse verdwijnt. De kloof tussen arm en rijk wordt groter wanneer we niets doen.

Het onderwijs heeft hier een taak. Hoe het onderwijs meeverandert, daar hebben we een keuze in. Onderwijs draait niet alleen om het economische aspect, maar om het sociale en subjectieve. Het onderwijs wordt weliswaar digitaler, maar moet ook menselijker worden. Dat betekent flexibeler onderwijs, met de leerling als producent: niet alleen flipping the classroom, maar flipping the system.

Meer gesprekken mét studenten

In een panelgesprek tussen HvA-medewerkers en studenten komen onderwerpen als toenemende flexibiliteit, blended learning en de veranderende rol van de docent in hoog tempo langs. Studenten Hanne Spelt (vice-voorzitter ASVA), David van der Wel (Excellentievereninging Amsterdam) en Milou van Dommelen (honoursstudent Pedagogiek) pleiten voor meer gesprekken mét studenten, in plaats van over studenten.

 

Docent van het Jaar: Charlie Mulholland

De ochtend eindigt in spanning met de bekendmaking van de Docent van het Jaar. Charlie Mulholland, docent bij CMD, gaat er met de eretitel vandoor. De tweede prijs is voor Joao Fialho van DEM, de derde prijs voor Douwe Huitema van DBSV. Ruim 5000 HvA-studenten brachten in februari hun stem uit op hun favoriete docent.