Hogeschool van Amsterdam

SM&O Business Challenge 2014

3 feb 2014 15:39 | Afdeling Communicatie

Van zondag 26 januari tot en met vrijdag 31 januari namen 25 excellente studenten van de opleiding Sport, Management & Ondernemen aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) het tegen elkaar op in de Business Challenge 2014. De studenten moesten een businessplan opstellen voor een innovatief en exceptioneel evenement in de stad Amsterdam. ‘The Amsterdam Wave’ heeft gewonnen met het idee om een surfcontest te organiseren in Amsterdamse wateren.

SM&O heeft een excellentieprogramma voor studenten die extra verdieping naast hun studie aankunnen. De derde- en vierdejaarsstudenten werden onderverdeeld in vijf projectteams. Zij volgden een week lang colleges van deskundige gastsprekers, debatteerden met politici en bootsten persconferenties na. Tijdens het schrijven van het businessplan doorliepen de studenten alle fases; van idee tot conceptontwikkeling, productplanning, testen, evaluatie en marktintroductie.

Surfen op de Amsterdamse Grachten

Afgelopen vrijdag presenteerden de studenten hun plannen aan mede-studenten, familie, docenten, professionals en ondernemers in de sport. Het winnende idee is The Amsterdam Wave: een surfcontest in de hoofdstad, met behulp van machines die metershoge golfen door de grachten pompen. Het team van Rinaldo Zwart, Juliette van Rooij, Martijn van Dijk, Rowie Meijer en Clara van Haaften wilden eerst een obstakelparcours over de grachten. 'Maar we kregen een No-Go van de gemeente. We moesten toen snel iets veranderen. Toen we het uiteindelijke idee voor het eerst presenteerden wisten we zelf nog niet of het wel uitvoerbaar was. Dat het écht kan ontdekten we pas later.' Aldus Clara van Haaften. Het concept werd sterk onderbouwd met filmpjes van amateur- en professionele surfgolfers van over de hele wereld, die vertelden waarom het idee zo goed is.

Steunbetuigingen

De Facebook-pagina van The Amsterdam Wave verzamelde in een paar dagen tweeduizend likes. En daar bleef het niet bij, onthult Rowie. 'We kregen filmpjes met steunbetuigingen van surfers, verzoeken om stageplaatsen, en een Frans surfbedrijf wilde zelfs een samenwerking aangaan. Maar we moeten nog beslissen of we het idee ook echt gaan uitvoeren.'