Maarten Hogenstijn publiceert boek over sociaal ondernemerschap
Ondernemen om de wereld te verbeteren
16 sep 2024 11:30 | Centre for Economic TransformationSociale ondernemingen zijn zelfstandige bedrijven die een maatschappelijk probleem willen oplossen. Maar hoe pak je dat aan? Wie aan de slag wil als sociaal ondernemer of meer wil weten over sociaal ondernemerschap, vindt in het nieuwe boek "Sociaal ondernemerschap: impact eerst" een uitgebreide gids vol inzichten en praktische adviezen.
Auteur van het boek is docent-onderzoeker Maarten Hogenstijn van de Hogeschool van Amsterdam. ‘Voor sociale ondernemingen is geld verdienen een middel, positieve impact maken is het doel. Vandaar de titel: impact eerst,’ licht Hogenstijn toe. ‘Het Nederlandse ecosysteem rond sociaal ondernemerschap heeft zich in de afgelopen jaren enorm snel ontwikkeld. Bekende voorbeeldondernemingen als Fairphone en Tony’s Chocolonely zijn sterk gegroeid en er zijn veel startups bijgekomen. Maar er is ook meer aandacht vanuit consumenten, beleidsmakers en financieel gedreven bedrijven. Sociale ondernemingen dienen vaak als inspiratiebron.’
Praktische tips
Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel, 'Impact eerst', laat zien hoe sociaal ondernemerschap past binnen nieuw economisch denken en hoe het zich verhoudt tot andere concepten, zoals maatschappelijk verantwoord of duurzaam ondernemen. Ook wordt uitgelegd wat impact is, hoe je impact kunt maken en meten.
Het tweede deel, 'Sociaal ondernemen in de praktijk', geeft praktische tips voor het starten en organiseren van een sociale onderneming.
Het derde deel, 'De toekomst van sociaal ondernemerschap', bespreekt tien kansen die laten zien hoe sociaal ondernemers kunnen bijdragen aan beter onderwijs, sociale gelijkheid en duurzaamheid. Het boek bevat verder een lijst met tips om verder te lezen, kijken en luisteren.
Download het boek gratis
Sociaal ondernemerschap: impact eerst is gratis verkrijgbaar. Download het boek hier en ontdek hoe je impact kunt maken als sociale ondernemer. Er is ook een printversie te koop bij Uitgeverij Eburon.
Maarten Hogenstijn is sinds 2015 als onderzoeker en docent sociaal ondernemerschap verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij schreef eerder Sociaal ondernemerschap: grip op het begrip (2018).