Centre for Economic Transformation | CET

De Amsterdamse Donut Coalitie: enkele kritische beschouwingen

27 mrt 2023 18:46 | Centre for Economic Transformation

Hoe werkt de donut economie in de praktijk? Afgelopen zomer kwam Sophia Manolis, een bachelorstudent van Stanford University, naar Amsterdam om te inventariseren hoe het 'donut-denken' in de stad wordt toegepast.

Zij interviewde leden van de Amsterdamse Donut Coalitie (ADC) , beleidsmakers, burgers en academici, en deed een aantal interessante observaties.

Manolis prijst de toepassing van de donut economie-principes door de stad Amsterdam. Het werkt als een krachtig instrument om de stedelijke economie kritisch te heroverwegen, om een reeks stedelijke initiatieven die dezelfde visie op sociale en ecologische bloei delen met elkaar te verbinden en te versterken. De ADC, een zeer divers netwerk van donut economie-enthousiastelingen, speelt een belangrijke rol in het samenbrengen van mensen rond het concept. Maar er valt ook nog veel te leren.