De best gelezen artikelen van 2022

22 dec 2022 10:36 | Kenniscentrum Techniek

Van onderzoek naar minieme DNA-sporen tot duurzame paprikaverpakkingen: dit zijn de acht best gelezen artikelen van 2022 over het onderzoek aan de faculteit Techniek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

Duurzame paprikaverpakkingen: dat smaakt naar meer!

Het is een woensdagmiddag, eind maart. In een groot lokaal van de faculteit Techniek duwen studenten een verrijdbare tafel naar het midden van de ruimte. Op de tafel liggen verpakkingen, schetsen en uitwerkingen van hun onderzoek. De afgelopen weken hebben ze voor de minor Wereld van Verpakken gewerkt aan een duurzame product-verpakkingscombinatie voor de paprika’s van coöperatie Harvest House. Lees hier verder.

‘Ik ben heel blij dat ik mijn kennis kan delen met studenten'

Aan het einde van dit schooljaar neemt Michiel Horikx afscheid van de HvA. De lector Constructieve Veiligheid gaat met pensioen, maar niet zonder een nieuw leerboek achter te laten voor zijn studenten. In het boek komen alle ervaringen die hij de afgelopen veertig jaar opdeed als constructeur, onderzoeker en docent samen. Een mooie gelegenheid voor een terugblik op zijn carrière. Lees hier verder.

Eerste resultaten flexpower3 bekend

In Flexpower3 wordt onderzocht hoe energie in het elektriciteitsnet op een efficiënte manier verdeeld kan worden over elektrische auto’s die opladen. De resultaten van de eerste fase van het project zijn positief: er blijkt minder capaciteit nodig om op een goede manier auto’s op te laden. Het elektriciteitsnet kan efficiënter gebruikt worden zodat er ruimte ontstaat voor 2,5 keer meer laadpalen binnen het bestaande elektriciteitsnet. Lees hier verder.

The Green Mile: Hogeschool van Amsterdam helpt stad vergroenen

Een groene oase middenin een drukke stad. Een plek om te wandelen, te spelen en te sporten. Een plaats waar ruimte is voor de natuur en voor duurzame initiatieven. Met dat beeld voor ogen kwam een groep beeldbepalende bewoners van de Amsterdamse Stadhouderskade eind april bijeen voor de lancering van The Green Mile. Mede-initiatiefnemer HvA laat zien hoe studenten, onderzoekers en bedrijven hierin samen kunnen optrekken. Lees hier verder.

Op naar een hittebestendige stad: drie onderzoeken van de HvA

Ook deze zomer kwam het kwik weer boven de dertig graden uit. Dit heeft gevolgen op allerlei vlakken: van kapot wegdek en een afname van de waterkwaliteit, tot een toename van ziekenhuisopnames en sterfgevallen. Om te helpen bij een klimaatbestendige inrichting van de stad, waren onderzoekers van de HvA deze zomer op straat en bij mensen thuis te vinden voor het uitvoeren van metingen. Lees hier verder.

‘Het is heel mooi om mee te bouwen aan de kennis van morgen'

Op een plaats delict worden dankzij zeer gevoelige onderzoeksmethoden tegenwoordig steeds kleinere sporen gevonden. Een ontwikkeling die kansen én uitdagingen met zich meebrengt. Want wat kunnen die sporen ons vertellen over wat er is gebeurd? Op 4 oktober ging Bas Kokshoorn, bijzonder lector Dynamiek van Forensische Sporen bij de HvA, in op deze en andere vragen. Lees hier verder.

‘Dit is hoe de toekomst eruit zou kunnen zien’

Voor het project Natuurinclusieve Gebiedsontwikkeling doet de HvA onderzoek op de Floriade in Almere. Wat houdt dit onderzoek in? En wat levert het op? Gideon Spanjar, onderzoeker van het HvA-lectoraat Bouwtransformatie en lector bij Aeres Hogeschool, geeft een rondleiding. ‘Dit is waar we naartoe moeten als we de biodiversiteit willen behouden en stedelijke gebieden klimaatvriendelijk willen inrichten.’ Lees hier verder.

Servicemonteurs op de vrachtfiets: vier aanbevelingen

Het is begin 2021 als de HvA een Learning Community opricht rond het thema zero-emissie servicelogistiek. Tijdens bijeenkomsten wisselen professionals, studenten, docenten en onderzoekers kennis uit over dit onderwerp. Daarnaast koppelt de Learning Community bedrijven aan studenten. Een van die studenten is Casper Prinsen, die vanuit zijn opleiding Toegepaste Psychologie in de wereld van de servicelogistiek duikt. Lees hier verder.