Student hoopt heel Amsterdam in een duurzame sloep te krijgen

Minor ondernemerschap gaf het duwtje om werk te maken van een duurzame boot

9 jul 2021 22:18 | Kenniscentrum Techniek

In 2025 moeten alle boten die door de Amsterdamse binnenstad varen elektrisch zijn. Als het aan student Product Design Louden Jansen ligt, zijn de boten niet alleen elektrisch aangedreven, maar ook gemaakt van 100% gerecycled plastic. Met zijn Drifty hoopt hij de maritieme industrie te veroveren.

Vorig jaar won Louden samen met zijn partner Bas de Jongh de GO Gamechangers Award voor zijn bootontwerp. Drifty is gemaakt van gerecycled plastic en is zo ontworpen dat je meerdere bootjes van 4,5 bij 2,3 meter ook aan elkaar te koppelen zijn. Daarmee is de boot interessant voor mensen die gewoon een dagje willen varen, maar ook te gebruiken bij het onderhoud van kades.

Louden deed tijdens zijn studie Product Design een minor ondernemerschap en dat gaf het duwtje om werk te maken van de duurzame boot. “Ik heb heel mijn leven al iets met watersport en de laatste jaren ook steeds meer met duurzaamheid. Dat heb ik in mijn opleiding kunnen combineren. Door de kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn studie, bijvoorbeeld over ontwerpprocessen en productiemethodes, heb ik nu een vernieuwend en economisch haalbaar concept weten te ontwerpen.”

Op dit moment is er alleen nog een schaalmodel van Drifty, en dus zijn Louden en Bas druk in gesprek met investeerders om echt een werkbaar prototype te kunnen ontwikkelen. “Het schaalmodel is met een 3D-printer geprint, maar voor een echte boot hebben we een mal nodig waaruit we in een keer de hele boot kunnen maken. Daar hebben we natuurlijk geld voor nodig.”

Louden verwacht dat als de mal er eenmaal is, de Drifty – exclusief motor en accu - voor consumenten zo’n 6000 euro moet gaan kosten. “Ik denk dat dat interessant is voor zowel particulieren als verhuurders. Het gaat om een boot die duurzaam is en heel weinig onderhoud vereist. Dus voor mensen die gewoon zo min mogelijk gezeur en zoveel mogelijk plezier willen. Komend weekend laat Louden zijn ontwerp zien aan geïnteresseerden tijdens een evenement rond elektrisch varen in Amsterdam.