Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Inspiratiesessie: Recht op jeugdhulp en ondersteuning

Een sterke en toegankelijke sociale basis. Dinsdag 21 februari 16.00 - 18.00 uur

17 jan 2023 00:00 | Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Het is crisis in de jeugdzorg. Door personeelstekorten, werkdruk, een toenemend aantal jongeren met complexe problematiek en een stagnerende uitstroom zijn de wachtlijsten in de jeugdzorg steeds verder opgelopen. Jongeren en kinderen die dringend hulp nodig hebben kwijnen weg op een maanden lange wachtlijst. Hiermee wordt getornd aan het recht van kinderen en jongeren op hulp.

Terwijl de vraag aan jeugdzorg groeit, zijn er in 2022 forse bezuinigingen aangekondigd vanuit het rijk. De situatie is onhoudbaar, met stakingen van jeugdzorgverleners tot gevolg. Er is dringend behoefte aan alternatieven om de jeugdzorg te ontlasten. Een van deze alternatieven is om de preventieve werking vanuit sociale basisvoorzieningen, zoals het jongerenwerk, te versterken.
Op dinsdag 21 februari nemen Nina Ameling, Cecilia Petit, Leonie Wees en Jolanda Sonneveld ons mee in de huidige situatie voor Amsterdamse jongeren die (dringend) hulp nodig hebben en gaan zij in op hoe het jongerenwerk en de jeugdzorg elkaar in praktijk beter kunnen aanvullen.

• Nina Ameling is student Social Work aan de HvA en deed voor haar afstudeeropdracht onderzoek naar wachtlijsten in de jeugdzorg en wat hulpverleners jongeren kunnen bieden tijdens deze overbruggingsperiode.
  • Cecilia Petit is directeur bij jongerencentrum The Mall in de Baarsjes en zet zich in voor het versterken van groeikansen van jongeren met een hulpbehoefte door complementaire inzet van jongerenwerk en jeugdhulp.
  • Leonie Wees is coördinator bij MBO Jeugdteam Amsterdam (vanuit perMens) en volgt de Master Social Work.
  • Jolanda Sonneveld werkt als onderzoeker bij het lectoraat Youth Spot - Jongerenwerk en als docent Social Work bij de HvA.

Aanmelding:

Meld je aan via dit formulier

Datum en tijd: 21 februari, 16.00 - 18.00 uur

Locatie: Wibauthuis, Wibautstraat 3b, Amsterdam, ruimte 04B04