Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

De Digitale Stadsdichter: publiek en A.I. creëren samen kunst

21 mrt 2023 09:12 | Afdeling Communicatie

Het lectoraat Responsible IT van de Hogeschool van Amsterdam experimenteert op het Lieve Stad Festival met een interactieve AI-dichter, die gedichten maakt samen met Amsterdammers. “Eigenlijk is het een soort provocatie,” zegt onderzoeker Yuri Westplat. Want de laatste tijd is veel discussie over de invloed van kunstmatige intelligentie op creatieve prestaties zoals schrijven.

Het lectoraat Responsible IT onderzoekt de samenwerking tussen mensen en kunstmatige intelligentie. In de media komen de laatste tijd veel voorbeelden langs van door AI-gegenereerde kunstwerken. “Maar het is ook interessant om Amsterdammers zelf met kunstmatige intelligentie kunst te laten maken,” vertelt Westplat. Op het Lieve Stad Festival in de Amsterdamse Stadsschouwburg kunnen bezoekers daarom op een groot scherm in de foyer zelf aan de slag met het maken van een gedicht.

Spelen met A.I.

Een week lang staat de Digitale Stadsdichter in de foyer van de Stadsschouwburg en kunnen nieuwsgierige bezoekers zelf woorden toevoegen aan een gedicht. De kunstmatige intelligentie geeft daarvoor suggesties. Westplat is al een dag gaan kijken en hij ziet echt iets gebeuren. “Je ziet dat mensen er met elkaar over in gesprek gaan, ze gaan er mee spelen en zo worden ze echt onderdeel van het kunstwerk.”

De Digitale Stadsdichter zoals die nu in de Stadsschouwburg staat, is geprogrammeerd door studenten van de HBO-ICT-minor Applied Artificial Intelligence. Zij ontwikkelden het afgelopen jaar een werkend prototype dat, op basis van het onderzoek dat in deze week gedaan wordt, verder verbeterd gaat worden. “Het onderzoek dat we nu doen richt zich op: Hoe reageren mensen erop? En blijft het werken als mensen erop klikken?” Westplat werkt samen met studenten van de minor Applied AI om er voor te zorgen dat alles werkt, en om alle gegevens die op het festival worden verzameld te onderzoeken.

Cadeau voor Amsterdam 750 jaar

Met alle data die wordt verzameld, hopen Westplat en zijn collega’s de digitale stadsdichter te ontwikkelen tot een volwaardige digitale toepassing. Deze hopen ze cadeau te doen aan Amsterdam als de stad 750 jaar bestaat.

Provocatie

Kunstmatige intelligentie is en wordt steeds meer onderdeel van het leven, zegt Westplat.“Er is nu veel discussie over wat Chat GPT betekent voor creatieve prestaties. Zeker de creatieve beroepen en media worden steeds meer door deze nieuwe technologieën beïnvloed. De vraag is of dat erg is.”

De onderliggende vraag is ook wat kunstenaars met AI-technologie kunnen en moeten. Eigenlijk ligt er een fundamentele discussie onder over wat je nog bent als kunstenaar, zegt Westplat. “De digitale stadsdichter is daarmee ook een beetje een provocatie, want de dichter wordt eigenlijk buitenspel gezet.”