Op 4 oktober deed de HvA mee aan Diversity Day

‘Juist door te erkennen dat we allemaal verschillend zijn, kunnen we inclusie bevorderen’

5 okt 2022 15:23 | Afdeling Communicatie

Tijdens de bijeenkomst ‘Let’s Talk’, gepresenteerd door Eva Eikhout, nam Abdelhamid Idrissi, Professor of Practice Diversiteit en Inclusie van de HvA, studenten en medewerkers mee in zijn eerste 100 dagen op de HvA. Hoe heeft hij deze periode ervaren en wat is zijn focus voor de komende jaren?

Vervolgens gingen studenten en medewerkers zelf in gesprek met experts van de HvA over diversiteit en inclusie. Hoe kun je als docent omgaan met wij-zij denken in het klaslokaal en hoe zorg je ervoor dat studenten zich veilig genoeg voelen om hun mening te geven? Wat houdt dekolonisering precies in en welke kansen biedt het voor het onderwijs? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen zich (h)erkend voelt in tekst en beeld? Tijdens Let’s Talk kwamen studenten en medewerkers hier van alles over te weten.

Docent Ondernemerschap en U!REKA-coördinator Dymphna Snijders Blok leidde de gesprekstafel ‘kansenongelijkheid’. Aan de hand van het spel IQ110 ‘Een bijzonder oneerlijk spel’ dat zij samen met andere docenten ontwikkelde, ging Snijders Blok in gesprek met studenten en medewerkers over wat zij binnen hun eigen invloedsfeer kunnen doen om kansengelijkheid te bevorderen. Snijders Blok: “Diversiteit, inclusie en kansenongelijkheid krijgen gelukkig steeds meer aandacht binnen de HvA en daarbuiten. Ik merk dat iedere keer dat we er aandacht aan besteden, er ook weer nieuwe perspectieven bijkomen. Dat maakt het onderwerp leuk om te verkennen, maar soms ook lastig. We hebben geduld nodig om ons comfortabel te gaan voelen in de complexiteit van diversiteit. Maar alle stappen, gesprekken, gedachten, wrijving, moedeloosheid en energie dragen bij aan verandering. Diversity Day helpt om steeds meer stappen met elkaar te zetten.”

De middag werd afgesloten door Jopie Nooren, voorzitter van het College van Bestuur van de HvA: “Op Diversity Day laten we zien dat mensen met verschillende achtergronden en kenmerken die oprecht naar elkaar luisteren en samenwerken een kracht is. In een tijd waarin polarisatie toeneemt en mensen steeds meer tegenover elkaar komen te staan, is het belangrijk om te blijven streven naar verbondenheid. Juist door te erkennen dat we allemaal verschillend zijn, kunnen we inclusie bevorderen. Samen zetten we op deze speciale dag een stap in de goede richting: een hogeschool waar iedereen zich thuis en gewaardeerd voelt.”