Virtuele uitwisseling: internationalisering vanuit je huiskamer

15 nov 2021 07:00 | Afdeling Communicatie

Vandaag start de Week van de Internationale Student, die jaarlijks door hoger onderwijsinstellingen in heel Nederland wordt gehouden, met als middelpunt ‘Internationale Studentendag’ op 17 november. Tijdens de Week van de Internationale Student vieren we de diversiteit en rijke leeromgeving die internationale studenten met zich meebrengen naar onze klaslokalen – iets waar alle studenten profijt van hebben.

Het percentage internationale studenten aan de HvA neemt elk jaar toe. Deze trend komt in het hele hoger onderwijs in Nederland voor en is niet zonder uitdagingen. Er gaat niks boven studeren in het buitenland en je onderdompelen in een internationale omgeving. De reisbeperkingen door het coronavirus bemoeilijkten dat, maar hebben ook weg vrijgemaakt voor iets anders bij de HvA: virtuele uitwisseling. Het is een trend in het hoger onderwijs die inclusie bevordert, doordat studenten met allerlei achtergronden de kans krijgen vanuit huis een buitenlandervaring op te doen.

COIL-projecten afgelopen jaar verdubbeld

Eva Haug, Virtual Exchange Advisor bij de HvA, legt uit dat de HvA wereldwijd bij de top 4 hoort van onderwijsinstellingen die in 2020 COIL-projecten (Collaborative Online International Learning) hebben ondernomen. Hierbij wordt een bestaande module uit het curriculum ‘geïnternationaliseerd’ door een project op te zetten in samenwerking met een buitenlandse universiteit.

“Internationalisering lag vorig jaar niet stil. Bij de HvA is het aantal virtuele uitwisselingen dankzij corona zelfs verdubbeld”, zegt Eva Haug. “Normaal gesproken hebben we zo’n 30 tot 35 COIL-projecten per jaar en door corona is dat nu opgelopen tot 70. Technologie maakt het mogelijk de wereld in het (Nederlandse) leslokaal te brengen: in plaats van een artikel te lezen over architectuur in India, kun je nu online samenwerken aan een ontwerpproject met Indiase studenten.”

Virtuele uitwisseling: een trend in het hoger onderwijs die inclusie bevordert.

Interculturele vaardigheden

Neem het project Just Cities waarin vierdejaars studenten Bestuurskunde aan de FMR samenwerken met studiegenoten in de Verenigde Staten. Zo’n 80 studenten kwamen tien weken lang elke week bij elkaar via Zoom voor een vergelijkend onderzoek naar sociale rechtvaardigheid in Amsterdam en Philadelphia. Hierbij ontwikkelden ze meteen hun interculturele vaardigheden op het gebied van communicatie en samenwerking. HvA-docent Esther Koster geeft aan dat het project een enorm succes was en 60 Nederlandse studenten een ‘buitenlandervaring vanuit huis’ heeft opgeleverd tijdens de pandemie. Het project wordt dit jaar voortgezet en als alles goed gaat, reizen de studenten voor een kort bezoek naar de partneruniversiteiten.

Volgens Eva integreren verschillende faculteiten binnen de HvA COIL steeds meer in hun curriculum, vooral FBE. Een voorbeeld hiervan is een samenwerking tussen verschillende universiteiten in Zuid-Afrika en Europa als onderdeel van het Ikudu-project, waarin docenten samenwerken aan de dekolonisering van hun curricula om zo virtuele uitwisseling een structureel onderdeel van hun opleidingen te maken. U!REKA, ons Europese netwerk van acht instellingen voor hoger onderwijs, start binnenkort ook met een aantal gezamenlijke COIL-projecten. Docenten uit dit netwerk leggen samen de basis voor virtuele uitwisselingen met studenten in Frankfurt, Helsinki, Gent en Amsterdam.

Internationalisering voor iedereen

Volgens Eva is het vooral het inclusieve aspect dat virtuele uitwisseling stimulerend én relevant maakt. “Virtuele uitwisseling opent een wereld voor studenten die om uiteenlopende redenen niet naar het buitenland kunnen. Het gevolg hiervan is dat er meer diversiteit is, niet alleen qua type studenten, maar ook wat betreft landen. Het opent deuren voor studenten uit bijvoorbeeld Mexico en Chili, voor wie het anders misschien niet mogelijk was geweest om met Europese studenten samen te werken.”

Meer weten over de Week van de Internationale Student?

Bezoek de website van Nuffic.

Vragen over COIL/virtual exchange?

​​​​​Neem contact op met Eva Haug, Coordinator Internationalisation/Lecturer Intercultural Communication.