Hogeschool van Amsterdam

Hologram-jungle wint Students in Motion

Opdracht: maak buitenwijken toeristisch aantrekkelijk

12 feb 2016 09:47 | Afdeling Communicatie

Een virtuele jungle op de Zuidas? Wethouder Eric van der Burg van de gemeente Amsterdam is enthousiast over dit idee van studenten van de HvA. In een spannende finale won het studententeam Urban Jungle de hoofdprijs met hun virtuele jungle: hologrammen geprojecteerd op bebouwing op de Zuidas. Ze mogen hun idee toelichten op het gemeentehuis.

Students in Motion is een bijzondere multidisciplinaire projectweek van de faculteit DMCI (Digitale Media en Creatieve Industrie) met de opleidingen AMFI, HBO-ICT, CMD, MIC en Communicatie. 2.000 eerstejaarsstudenten gingen begin februari in projectteams aan de slag voor de stad, online gevolgd en gecoacht door bijna 60 docenten. Studenten uit de 5 verschillende opleidingen werkten voor het eerst samen. Ze onderzochten hoe de buitenwijken van Amsterdam interessant kunnen worden voor toeristen en bewoners. Want daarmee zou de druk van toerisme op de binnenstad kunnen worden verlicht.

Pressure-cooker

De projectweek was een pressure-cooker waarin de studenten buurtonderzoek hebben gedaan volgens de design thinking-methode, de principes van ‘8 kinds of fun’ hebben ervaren, vragen hebben voorbereid voor sprekers bij de eigen college tours en hun eerste concept hebben gepitcht in een Dragons’ Den. Gedurende de week leverden de studententeams opdrachten in via de porftfoliowebsite. Moodboards, mindmaps en storyboards; de coach gaf via de website feedback op het geüploade werk. Een uniek onderdeel waren de badges, waarmee naast de opdrachten extra punten konden worden gescoord. 

Kansrijke concepten

Students in Motion 2016 leverde 247 voorstellen op, onderbouwd met onderzoek en uitgewerkt in een voorstel. In de finale werden vele kansrijke concepten gepresenteerd. De vakjury, met leden van Amsterdam Marketing, Gemeente Amsterdam en FabCity was zeer te spreken over de originele en goed gefundeerde ideeën. Er is hard gewerkt en de gecombineerde kennis van verschillende opleidingen bleek vruchtbaar.

Team Urban Jungle ging er met de meeste prijzen vandoor. Met hologrammen willen ze tussen de hoge gebouwen op de Zuidas levensechte projecties van dieren creëren. Passanten kunnen voor 50 cent een dier ‘oproepen’ en bedrijven kunnen een dier sponsoren. De opbrengsten moeten naar het WNF gaan, om zo de echte dieren te beschermen.

Interesse in een presentatie van dit bijzondere onderwijsproject?

Het SIM-team deelt zijn ervaringen en learnings graag. Stuur een e-mail naar  l.wientjes@hva.nl.