Hogeschool van Amsterdam

Vitaliteitsbattle 2014: JongHvA wint prijs voor meest sportieve team

17 jun 2014 13:23 | Afdeling Communicatie

Op vrijdag 13 juni vond de Vitaliteitsbattle 2014 plaats. Op deze dag kregen young professionals van verschillende bedrijven de kans om tegen elkaar te strijden en het juiste Vitaliteitsprogramma voor hun organisatie te creëren. Ons eigen 'Jong HvA' team van young professionals streed tegen 15 andere teams van bedrijven als Shell, Capgemini, BMC, Achmea en Accenture.

Doel van deze dag

Tijdens de Vitaliteitsbattle gingen de teams de strijd met elkaar aan. Deze battle werd georganiseerd door Sport en Zaken en het NOC-NSF en riep teams van young professionals op om in een dag een idee te bedenken om de vitaliteit en daarmee de arbeidsproductiviteit binnen de eigen organisatie te verhogen.In één middag werden er energieke plannen voor de verschillende bedrijven gemaakt, begeleid door coaches. Het winnende team streed mee voor de hoofdprijs. 

JongHvA wint prijs voor meest sportieve team

Na een middag brainstormen en zweten eindigde de HvA bij de top 3 ideeën die hun idee mochten pitchen, samen met BMC en Achmea. BMC ging er met de winst vandoor, maar de HvA sleepte op de valreep wel nog de prijs voor het meest sportieve team binnen (zie foto). De HvA deelde fruit uit aan alle deelnemers, werd eerste bij de roeiwedstrijd (met dank aan Luuk Schoenmakers) en moedigde anderen aan om staand te brainstormen.

Minder mail meer contact

Het idee waarmee de HvA in de top 3 is geëindigd is gericht op de hoge werkdruk binnen de HvA. De pay-off van het idee was 'minder mail - meer contact'. De HvA diende een plan in waarmee het e-mailverkeer binnen de HvA wordt aangepakt. Door medewerkers bewust te maken van het aantal e-mails dat zij versturen (middels een app), medewerkers te motiveren om minder te mailen en vooral door van onderaf de strijd aan te gaan om minder te mailen en weer meer contact met elkaar te maken.

Leuk, maar hoe?

De app geeft inzicht in hoeveel mails je zelf krijgt en verstuurt, maar ook in het aantal mails dat je als team krijgt en verstuurt. Iedere maand krijgt het team wat de grootste daling in aantal mails laat zien een prijs. Deze prijs heeft altijd te maken met contact, bijvoorbeeld een gezamenlijke lunch. Ook krijg je via de app wekelijks een tip hoe je jouw mailstroom kunt verminderen en delen collega's leuke verhalen hoe zij invulling hebben gegeven aan alle minuten die ze besparen op de mail en nu kunnen gebruiken om contact te maken. Met collega's, studenten of met zichzelf.

Of deze app in de toekomst ook daadwerkelijk gerealiseerd zal worden is nog de vraag, maar het zijn prachtige ideeën om verder uit te werken!