Hogeschool van Amsterdam

Excellente HvA studenten presenteren studieplannen

15 dec 2011 10:55 | Afdeling Communicatie
Op woensdag 14 december presenteerden studenten van het excellentieprogramma MCI Honours hun projecten voor een panel van kritische experts uit de creatieve industrie. MCI Honours is een extra curriculair programma voor de beste derde- en vierdejaarsstudenten van het domein Media, Creatie en Informatie. Deze presentatie vond plaats op de begane grond van het Kohnstammhuis in de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

Een vijfkoppig panel van mannen uit de creatieve industrie stelde kritische vragen aan de verschillende groepen studenten. Zo waren er leden aanwezig van MediaMonks, Founder Institute en TEDx, YuTrain, Ranj en Online Marketing Lounge, toonaangevende bedrijven binnen de creatieve industrie.

De projecten zijn zeer divers, innovatief en getuigen van een grote dosis creativiteit. De studenten presenteerden de projecten met enthousiasme en bieden oplossingen voor huidige en toekomstige problemen. Over een maand gaan de definitieve plannen van de studenten naar de opdrachtgevers.

Multimediale OBA tour met QR-codes

Een multimediale tour door de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) met behulp van een iPad2. Door een tour met QR-codes door de OBA, willen de studenten jongeren aantrekken om kennis te maken met de bibliotheek.

Evelien van Baekel, studente Nieuws en Media: "Wij willen jongeren tussen de 12 en 14 jaar van het VMBO aanspreken met deze OBA tour. Veel jongeren van het VMBO komen maar weinig in de bibliotheek. Zo wordt er vaak gedacht dat er alleen maar boeken kunnen worden geleend, terwijl er veel meer te doen is. Wij willen jongeren prikkelen door ze op een interactieve en speelse manier kennis te laten maken met de OBA."

ICT in de zorg integreren

De zorg en de ICT zijn twee werelden die elkaar nodig hebben. De HvA studenten schetsen (in opdracht van de Amsterdamse Innovatie Motor (AIM)) hoe de zorg kan innoveren door verdere integratie van ICT.

Tim Houtenbos, student Interactieve Media: "In 2025 is er in Nederland 20% minder zorgverlening en 40% meer vraag naar zorg. Hierdoor is er een spanningsveld. Dit geeft aan dat de zorg nog niet innoverend genoeg is. We hebben in een onderzoek gekeken naar digitale media in combinatie met gezondheid. Wat speelt er in de verschillende sectoren en hoe wordt dit gecombineerd? Wij willen de zorg en ICT dichter bij elkaar brengen en mogelijkheden bieden om te innoveren."

Met 3-D projectie op 2-D achtergrond bekendheid Spaarnestad Photo vergroten

"Het vak van de fotografie verandert; de markt fluctueert en de inkomsten dalen. Wij proberen de naamsbekendheid van Spaarnestad Photo te vergroten, meer bezoekers naar de website te genereren en de inkomsten te verhogen", zegt Martin Stuk, student Reclame, Marketing en Communicatie.

Door een 3D-projectie op een 2D-achtergrond in het centrum van Amsterdam willen de studenten het publiek kennis laten maken met Spaarnestad Photo. Daarnaast zetten ze social media in en willen ze een nieuwe website produceren.

Meer begrip voor vertragingen door game 'Run the Rail'

De studenten willen reizigers confronteren met de problemen tijdens vertragingen aan het spoor door een leuke game. Stimulerend, sociaal en uitbreidbaar noemen zij het.

Thomas Meijer, student Interactieve Media: "Run the Rail is een spel waarin we individuele spelers een treinnetwerk laten beheren waarbij ze storingen moeten oplossen. Het spel richt zich op de kennis, de houding en het gedrag van de reizigers met betrekking tot vertraging. Door een grappig spel willen wij de complexiteit van het spoornetwerk laten zien waardoor we hopen op meer begrip en bewustwording bij de reiziger."

Uiteindelijk werd de game van de TU Delft/ProRail en de QR-codes van de OBA gekozen als het beste idee van de avond.

Het excellentieprogramma voor deze studenten duurt nog tot juli 2012. Meer informatie over het programma is te vinden op http://medialab.hva.nl/honours .

Volg HvA op Facebook