Hogeschool van Amsterdam

Centre for Applied Research on Business and Economics

Promotie: wat onderwijs kan leren van taalgebruik professionals

6 sep 2019 14:00 | CAREM

HvA-docent en teamleider Pauline Koeleman is vrijdag 6 september gepromoveerd aan de UvA. Haar proefschrift behandelt de werkgerelateerde taalvaardigheden en communicatieactiviteiten van organisatieadviseurs en accountants en hoe het hoger economisch onderwijs daar op in kan spelen.

Haar proefschrift Professioneel taalgebruik in het economische beroepenveld. Behoefteanalyse voor (taal)curriculumontwerp in het hoger economisch onderwijs laat zien dat resultaten uit een veranderopdracht of een financiële controle in de praktijk gedeeld worden in interactieve gespreksvormen waarbij de betrokkenen direct een reactie kunnen geven en minder in klassieke presentaties. Voor het hoger economisch onderwijs is het van belang dat de focus gelegd wordt op pragmatische taalnormen en de ontwikkeling van interactieve gespreksvoering.

Met name van accountants wordt begrijpelijkere klantcommunicatie geëist, bijvoorbeeld door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar aanleiding van het integriteitsdebat rondom de beroepsgroep. Ook vanuit klanten groeit de roep om inzicht in het controleproces. Een citaat van een senior accountant uit het proefschrift illustreert dat: “Je ziet toch wel dat er een kanteling is gekomen. De klant is toch echt wel koning. Accountants hebben toch ook te maken gehad met de crisis. We moeten gewoon omzet maken, dus we moeten het ook beter kunnen verkopen. We zijn veel meer gaan rapporteren wat is nou écht de inhoud en die inhoud maken we begrijpelijker.”

Vanaf september 2012 is Pauline Koeleman als promovenda verbonden aan het lectoraat Gedifferentieerd Human Resource Management. Sinds 2008 werkt Koeleman bij de Hogeschool van Amsterdam. Zij begon haar loopbaan als docent Nederlands en docent Onderzoeksvaardigheden bij de opleiding Bedrijfskunde. Naast haar docenttaken vervult zij momenteel de functie van teamleider bij Bedrijfskunde.