Centre of Expertise Urban Vitality

BRITT SLAAT EEN BRUG VAN GYMZAAL NAAR DE SCHOOL

ALO afgestudeerd; hoe gaat het een jaar later met Britt Kater?

7 apr 2022 00:00 | LO in Beweging

Britt Kater (22) studeerde in 2020 af aan de ALO en vond haar eerste baan als vakleerkracht bewegingsonderwijs op het IKC De Regenboog in Almere Haven. Daarnaast was ze vorig jaar junior-docent op de ALO in het docententeam van het derde jaar. Wat vindt ze van haar carrière tot nu toe?

Net 21 was ze toen ze afstudeerde en voor ze het wist stond ze vijf dagen in de week in de gymzaal, als enige LO docent, haar eigen boontjes te doppen. “Ik vind het ontzettend fijn. Ik geef graag les aan kinderen, ik geniet als zij met plezier bewegen en het leuk hebben. Mijn week is erg gevarieerd, want op een dag heb ik alle groepen 1 en 2, een volgende dag 3 en 4, dan weer 5 en 6 samen en 7 en 8 ook op een aparte dag. Dat maakt dat ik altijd heel specifiek kan voorbereiden en niet verschillende ontwikkelingsniveaus door elkaar heb.” Toen ze voor het eerst een jaarplan moest maken, vond ze dat best wel lastig: “Daar had ik vanuit de ALO nog wel wat meer over willen leren.” Ze is blij met het docententeam van De Regenboog, “want soms voel ik me wel wat alleen op het LO-eiland.” Daarom is ze ook altijd actief in school met paas- en kerstvieringen, om aansluiting te hebben bij haar collega’s.

Bewegend leren

De Regenboog is ook buiten de gymzaal actief met bewegen: ”Een groepje leerkrachten heeft het bewegend leren onder hun hoede genomen.” Zo is er een Views field; een elektronische dansmat met verschillende kleuren, waarbij je bijvoorbeeld ‘5x moet springen op groen’ bij een goed antwoord. “Tijdens de coronapandemie heb ik ook regelmatig ingevallen als groepsleerkracht en heb ik een beetje geëxperimenteerd met ‘Bewegend leren’ in de klas.

Stagiaire

Britt begeleidt dit jaar ook een ALO-stagiair uit het vierde jaar: “Haha, dat is heel grappig, want hij is ouder dan ik. In het begin was dat wel een beetje gek, maar nu hebben we onze draai gevonden en kunnen we heel goed kennis en ervaringen uitwisselen.” Door haar eigen stages heeft ze goed geproefd in de praktijk, dus ze vindt de begeleiding van aankomende collega’s ook erg belangrijk.

Junior-docentschap

Het halve jaar dat ze junior-docent was op de ALO heeft haar veel gebracht. Met name het maken van de lessenreeksen en het beoordelen van het werk van studenten. “Door de gesprekken met Mathieu Voorthuijzen en Klaas Boomars (collega’s uit het team van jaar 3), leerde ik op een andere manier feedback geven. In het begin gaf ik veel oplossingen mee, maar ontdekte al gauw dat ik beter tools kon geven waarmee ze zelf verder kunnen. Toen ik nog studeerde, was ik me van die verschillen nog helemaal niet zo bewust.”

Toekomst

‘Over tien jaar ben ik nog steeds LO docent, maar dan waarschijnlijk in het voortgezet onderwijs. En stiekem hoop ik later als docent op de ALO terecht te komen. Eerst even een master halen,’ lacht ze opgewekt.