Hogeschool van Amsterdam

Urban Technology

Analyses servicelogistiek door studenten HvA

Studenten Logistiek ontwikkelen kennis in praktijk voor ENGIE, Heijmans en Unica

17 dec 2019 15:13 | Kenniscentrum Techniek

Wist je dat één op de vier bestelauto’s in steden rondrijdt voor installatie-, reparatie en onderhoudswerkzaamheden aan woningen, kantoorpanden en de openbare ruimte? Studenten van de opleiding Logistiek van de Hogeschool van Amsterdam kregen de opdracht om de servicelogistiek van ENGIE, Heijmans en Unica in kaart te brengen met als doel het versnellen van de zero emissie stadslogistiek. Binnen zes weken realiseerden drie groepjes studenten een analyse voor de drie opdrachtgevers. Studente Jonne op de Weegh doet er verslag van.

Op 3 december presenteerden de groepjes hun conclusies. Het eerste studententeam presenteerde de ritdata-analyse voor ENGIE. Aan de hand van de ritdata van 31 voertuigen zoals ritafstand, aantal stops, tijdsduur per stop en locaties maakten de studenten een variabel en interactief dashboard. ‘’Prachtige tool om mee te spelen, handige statistieken om te bekijken welke mensen er bij ons in aanraking zouden komen voor een duurzamer proces’’ aldus de reactie van de opdrachtgever. Ook presenteerden de studenten een infographic die gecreëerd is met de gegevens van het dashboard. Wanneer ENGIE in de ontwerpfase zou komen, dan kunnen ze makkelijk per voertuig kijken wat en wanneer er aangepast kan worden voor een duurzamere servicelogistiek.

Subsidies voor elektrische bestelauto’s

Het team dat aan de slag ging voor Heijmans onderzocht mogelijkheden in de planning van de chauffeurs op het gebied van actieradius om in aanraking te komen voor subsidies voor elektrische bestelauto’s. Op basis van de huidige planning kan ongeveer 30% van de chauffeurs van Heijmans elektrisch rijden. Na de presentatie kwamen er een aantal vragen bij het publiek los als: ‘’Waar kunnen de chauffeurs de bestelauto opladen tijdens hun rit?’’ en ‘’Hoe kunnen we zorgen dat elke chauffeur ’s ochtends met een opgeladen bus kan vertrekken?’’. Interessante kwesties die uit de analyse van de studenten voortkwamen. De opdrachtgever wilt zich nog meer verdiepen in de mogelijkheden van elektrisch rijden.

Uitstootvrij wagenpark

Unica wil in 2030 een uitstootvrij wagenpark hebben. Om een bijdrage te kunnen leveren aan dit doel hebben de studenten de volgende onderzoeksvraag beantwoord: ‘Hoe kan Unica inzicht krijgen in het aantal uitstootvrije kilometers en de benodigde laadinfrastructuur bij inzet van een Plug-In Hybride bestelauto?’. Bij het beantwoorden van de onderzoeksvraag hebben de studenten een tool gecreëerd waarbij de volgende gegevens variabel zijn: actieradius, beschikbaarheid laadpalen en de weersomstandigheden. De opdrachtgever gaf aan dat deze tool erg bruikbaar is en dat de volgende stap het motiveren en inspireren van het elektrisch rijden bij de chauffeurs gaat zijn.

De studenten kijken terug op een leerzaam proces: ‘’Een uitdagende opdracht en zeker een goede kijk in het werkveld waar we uiteindelijk terecht gaan komen. De opdracht was erg realistisch omdat we veel hebben gespard met onze opdrachtgever. We hebben veel geleerd over het werken met Excel en in een korte tijd hebben we flink wat werk verzet.’’

De opdrachten maken onderdeel uit van het RAAK-mkb Gas op elektrisch project naar servicelogistiek in steden.