Urban Governance and Social Innovation

Internationaal opleidingsprogramma voor stedelijke professionals

Aanmelden kan nog tot 16 september

1 sep 2022 15:56 | Urban Governance

Het Urban Innovators Training Programme gaat dit najaar van start. Het internationale programma leidt professionals op die de transformatie van stedelijke ruimtes kunnen begeleiden. Met webinars, opleidingsdagen op de HvA en werkbezoeken aan drie verschillende steden in Europa krijgen studenten de kans om te werken aan echte stedelijke uitdagingen. De cursus is tot stand gekomen in samenwerking met universiteiten, ondernemingen, sociale initiatieven en gemeenten in vier Europese landen.

Het programma maakt onderdeel uit van het project EUREKA, European Urban Regenerators Knowledge Alliance. Ook de HvA is partner in dit project. In de afgelopen anderhalf jaar is er binnen EUREKA onderzoek gedaan naar de huidige behoefte aan een opleiding over stadsvernieuwing in Europa en in het bijzonder in vier partnerlanden: Italië, Spanje, Nederland en Roemenië.

Werkbezoek aan steden

Het opleidingsprogramma start in oktober 2022 aan onder andere de HvA en is multidisciplinair, praktijkgericht en casusgericht. Het is bedoeld om Urban Innovators op te leiden die de transformatie van stedelijke ruimtes kunnen beheren. Het leerproces wordt gestructureerd rond vier Urban Living Labs, elk gevestigd in een van de grote Europese steden: Amsterdam, Venetië, Timişoara en Bilbao.

Het programma bestaat onder andere uit webinars, opleidingsdagen op de HvA en werkbezoeken aan de verschillende steden in Europa. Bovendien krijgt elke student een peer-to-peer mentorschap en een coachingprogramma aangeboden met een toegewijd expert die de studenten door het proces zal begeleiden en helpen.

Inhoud van het programma

Het Urban Innovators Training Program wordt gelijktijdig in vier landen getest: Italië, Roemenië, Nederland en Spanje. Studenten zullen zowel nationaal als internationaal werken. Ze zullen praktische voorstellen te ontwikkelen via Urban Living Labs.

Urban Living Lab is een nieuwe participatieve leeraanpak. Het belangrijkste doel van deze leermethode is om studenten de kans te geven om te werken aan echte stedelijke uitdagingen in hun stad en om in contact te komen met lokale gemeenschappen en partijen. Studenten worden aangemoedigd om praktische maatschappelijke impact voor het gebied te genereren.

Voor wie?

Het programma is bijvoorbeeld geschikt voor architecten, antropologen, stadmakers, medewerkers van gemeenten, sociale ondernemers en medewerkers in de culturele sector.

Urban Innovation Forum

Wil je meer weten over het programma? Kom dan naar het Urban Innovation Forum van EUREKA op 29 juni. Tijdens dit online event worden de resultaten van het project en het opleidingsvoorstel gepresenteerd. Ook is er een rondetafelgesprek met Europese projecten, beleidsmakers en praktijkmensen die in het veld werken om hun feedback en mening te verzamelen over de beste trainingsmodellen en benaderingen op het gebied van stedelijke innovatie.

EUREKA

EUREKA is een driejarig project dat is opgezet om een internationaal profiel en onderwijsaanbod te creëren voor het opleiden van stedelijke professionals tot urban managers. Dit komt tot stand door een uitwisseling van kennis en ervaring tussen internationale kennis-, cultuur- en beleidsinstellingen, docenten, studenten, onderzoekers en stedelijke professionals. Lees hier meer over EUREKA.