Urban Governance and Social Innovation

Problemen in stad de baas met nieuwe online training

MOOC 'De stad als lab' te volgen vanaf vijf juli 2022

29 jun 2022 13:43 | Urban Governance

Steeds vaker ontstaan samenwerkingsverbanden waarin professionals samen met bewoners, ondernemers en onderzoekers werken aan innovatieve, lokale oplossingen voor stedelijke problemen. Denk hierbij aan vraagstukken als gezond oud worden, de energietransitie, of armoede- en jeugdproblematiek. Die samenwerking in stadslabs biedt veel kansen maar gaat niet vanzelf. In de nieuwe Massive Open Online Course (MOOC) Stad als Lab vind je inspirerende filmpjes met waardevolle adviezen en tips, en een kijkje in de keuken bij stadslabs in Amsterdam, Den Haag en Utrecht.

In steeds meer steden vind je stadlabs. Meer dan de helft van de circa 75 stadslabs is gericht is op sociale kwesties. Bij ongeveer de helft van de geïnventariseerde samenwerkingsverbanden zijn bewoners betrokken en is sprake van enige vorm van bewonersparticipatie.

Maar, wat zijn stadslabs eigenlijk? Wie of wat heb je nodig om een stadslab op te zetten? Welke uitdagingen bestaan er? Hoe zorg je voor een gelijkwaardig samenspel? En hoe ziet de impact van een stadslab er dan uiteindelijk uit?

In de MOOC Stad als lab die 5 juli van start gaat, wordt antwoord gegeven op deze vragen.

Voor wie is deze Mooc interessant?

De MOOC Stad als lab is interessant voor iedereen die zich bezighoudt met complexe stadsproblematiek bijvoorbeeld:

• onderzoekers
• beleidsmakers
• wijkmanagers
• professionals
• ondernemers
• studenten
• docenten

Over de samenwerking

Deze MOOC is een samenwerking tussen het Lectoraat Public Governance van De Haagse Hogeschool (penvoerder) en Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Inholland, Vrije Universiteit Amsterdam, Wageningen Universiteit & Research, Public, SIA Platform Stad & Wijk, ZIMIHC Utrecht en de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Delft, Utrecht, Rotterdam en Zoetermeer en mede mogelijk gemaakt door Public Cinema, Publiek Denken en de Vereniging voor OverheidsManagement.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Christine Bleijenberg, lector Participatie in Stedelijke omgeving bij De Haagse Hogeschool via e-mail C.E.Bleijenberg@hhs.nl.