Urban Governance and Social Innovation

Urban manager moet van alle markten thuis zijn

21 apr 2022 09:30 | Urban Governance

Welke kwaliteiten en eigenschappen moet een urban manager hebben? Hierover gaat het EUREKA-European Urban Innovator: Knowledge, Skills and Attitudes Report, dat begin april is verschenen. Dit rapport is een uitvloeisel van EUREKA, ofwel de European Urban REgenerators Knowledge Alliance. De HvA is een van de deelnemende partners in het project.

Grote steden hebben te maken met veelzijdige vraagstukken en complexe uitdagingen op het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid, inclusie, bereikbaarheid en veiligheid. Dat vraagt om een specifiek type professional: een urban manager die sterk is in sociale innovatie. Voor het versterken en internationaliseren van het Europese onderwijsaanbod is daarom EUREKA gestart.

Samenwerking over de grens

EUREKA is een driejarig project waarin vier landen, Spanje, Roemenië, Italië en Nederland, samenwerken vanuit elf kennisinstellingen, overheids- en non-profitorganisaties. Doel van het project is om de gevraagde vaardigheden van de urban manager te identificeren en onderwijsaanbod te ontwikkelen dat aansluit bij de arbeidsmarkt in heel Europa. Dit gebeurt door een uitwisseling van kennis en ervaring tussen internationale kennis-, cultuur- en beleidsinstellingen, docenten, studenten, onderzoekers en stedelijke professionals

Een van de eerste resultaten is het rapport EUREKA-European Urban Innovator: Knowledge, Skills and Attitudes Report. Deze publicatie bevat bevindingen en observaties over de huidige staat van stadsvernieuwing in heel Europa. Het is het resultaat van maandenlang onderzoek naar de behoeften, vaardigheden en opleidingsmogelijkheden die beschikbaar zijn over dit onderwerp en geeft een uitgebreid overzicht van de huidige staat van stedelijke innovatie en regeneratie in verschillende regio's van Europa.

Veelzijdige functie

Een urban manager moet aan verschillende eigenschappen voldoen blijkt uit de rapportage, zoals het doen van onderzoek, netwerken, fondsenwerving, maar ook communitymanagement. Daarnaast moeten deze professionals zowel skills hebben op het gebied van leiderschap als in mediation.

Binnen de HvA is onder andere de opleiding Urban Management betrokken. Els Beukers, opleidingsmanager van de master Urban Management: ’Dit project is een unieke kans om met partners in andere Europese landen te onderzoeken wat de urban manager van nu aan kwaliteiten nodig heeft. Die kennis kunnen we inzetten voor het verbeteren van ons curriculum. Tegelijkertijd biedt de samenwerking met Spanje, Roemenië, Italië en Zweden mogelijkheden voor uitwisselingen van studenten en het internationaliseren van onze master.’