Urban Governance and Social Innovation

Waar staan we nu in ATELIER?

21 apr 2021 13:28 | Urban Governance

Onderzoekers van Urban Governance and Social Innovation en Urban Technology werken nu al anderhalf jaar aan het project ATELIER. Tijd voor een update.

Amsterdam heeft een Europese subsidie gekregen voor het realiseren van een ‘energiepositieve wijk’ (“positive energy district”, ofwel PED). In de Amsterdamse Buiksloterham komt een nieuwe buurt waar het energieverbruik wordt gedekt door duurzame energie, die wordt opgewekt in de buurt zelf. Amsterdam werkt hierin samen met de Spaanse stad Bilbao (Lighthouse Cities), waar een soortgelijke wijk wordt gebouwd. Ook andere steden (Fellow Cities) profiteren van de ontwikkelde innovaties en technieken. Bratislava, Boedapest, Kopenhagen, Krakau, Matosinhos en Riga gaan later met de opgedane kennis en ervaring aan de slag.

Terwijl in Buiksloterham de eerste steen is gelegd, werken HvA onderzoekers aan verschillende activiteiten in het project. De onderzoekers van UGSI werken aan het vormgeven van het concept ‘energy citizenship’ en zullen de toekomstige bewoners van de PED betrekken in het onderzoek. Ook is een start gemaakt met het opzetten van PED-innovatieateliers. Elk van de 8 samenwerkende steden richt een lokaal PED Innovatieatelier op voor de wijk. Dit lokale innovatie-ecosysteem tast samen de slimme oplossingen af op de lokale situatie, en evalueert en ondersteunt het de implementatie om het gebruik van PEDs in de stad te versnellen.

De komende tijd zullen studenten van de Universiteit Utrecht het ATELIER team ondersteunen d.m.v. een student consultancy project over de innovatieateliers. Momenteel worden er ook seminars en trainingen ontwikkeld die aan de Fellow Cities gegeven zullen worden. Tenslotte is de HvA ook verantwoordelijk voor de evaluatie van de activiteiten en het project als geheel.

Het UGSI team bestaat uit Marije Poel, Beatriz Pineda Revilla, Loes Cremers, Stan Majoor, Willem van Winden, en Sara Rueda Raya. Bij Urban Technology zijn Renée Heller, Karen Williams, Rick Wolbertus, Viktoria Balla-Kamper, Shakila Dhauntal, en Mark van Wees betrokken.