Urban Governance and Social Innovation

House of Skills verder als programma Board

13 apr 2021 12:00

Vanaf april is House of Skills gekoppeld aan de Amsterdam Economic Board. Eén van de thema’s waar de Amsterdam Economic Board aan werkt is zorgen dat talent met de juiste skills inzetbaar is en ‘een leven lang ontwikkelen’ onderdeel wordt van het DNA van de beroepsbevolking. Samen blijven we werken aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt, door verschillende skillsinstrumenten te ontwikkelen en te werken aan een gezamenlijke ketenaanpak, pilots en loopbaantrajecten van werk naar werk.

Niet alleen nu tijdens de coronacrisis, maar ook door verregaande technologische ontwikkelingen wordt de noodzaak versterkt om de mismatch op de arbeidsmarkt te verkleinen. Om deze beweging extra kracht bij te zetten wordt, naast het bestaande programma TechConnect, per 1 april House of Skills aan de Amsterdam Economic Board gekoppeld.

Al langere tijd is er een groot tekort aan personeel in zorg, welzijn, onderwijs, ict, techniek en bouw. Tegelijkertijd raken mensen hun baan kwijt in sectoren zoals de hospitality en de retail. De ontwikkelingen in de energietransitie, circulaire economie en zorg vragen bovendien om andere skills. Dit vraagt om een wendbare beroepsbevolking die zich blijft ontwikkelen.

Ontwikkelen van de juiste skills steeds crucialer

Naast het behalen van diploma’s, is ook het aanleren en ontwikkelen van benodigde skills cruciaal. Bij voorkeur in een combinatie van leren en werken. Voor werkenden en werkzoekenden vergroot kennis van, en het beschikken over, de benodigde skills de kansen op duurzaam werk. Voor werkgevers neemt zo de kans op nieuw gekwalificeerd personeel toe.

Annelies Spork, programmadirecteur House of Skills: “De missie van House of Skills is het realiseren van een meer op skills georiënteerde onderwijs- en arbeidsmarkt zodat talent optimaal wordt benut. De Board heeft een prachtig netwerk en haar activiteiten sluiten goed aan op wat wij doen. Dat, en de skillscommunity van House of Skills, zal helpen aan een onderwijs- en arbeidsmarkt die klaar is voor de toekomst.”

House of Skills voor een toekomst die werkt

House of Skills ontwikkelt skillsinstrumenten zoals De Paskamer, de Zorg- en Techniekscan, het matchingsplatform Mijnhouseofskills en het Skillspaspoort, een ketenaanpak en experimenteert hiermee in pilots en loopbaantrajecten van werk naar werk. Ook is er ondertussen een brede skillscommunity van werkgevers opgezet. De komende jaren worden de activiteiten uitgebreid met als doel de onderwijs- en arbeidsmarkt meer op skills in te richten. In dat verband wordt nauw samengewerkt met HR-professionals van bedrijven, onderwijs en klantmanagers en adviseurs van sociale diensten, zoals Werk Participatie en Inkomen en Regionale Mobiliteitsteams (o.a. Regionaal Werk Centrum) in de regio Amsterdam.

“De Amsterdam Economic Board heeft met het succesvolle programma TechConnect laten zien dat focussen op de juiste skills werkt om de mismatch op de arbeidsmarkt actief aan te pakken. Samen met House of Skills zijn we in staat om vraag en aanbod nog actiever te verbinden en te werken aan een slimme, groene en gezonde toekomst van de Metropool Amsterdam.”, aldusNina Tellegen, algemeen directeur Amsterdam Economic Board.

Het programma House of Skills is een samenwerkingsverband van Amsterdam Economic Board, AWVN, CNV, FNV, gemeente Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, ManpowerGroup, overheden Metropoolregio Amsterdam, Openbare Bibliotheek Amsterdam, ROC van Amsterdam/Flevoland, TNO en Vrije Universiteit en maakt sinds 1 april onderdeel uit van de Amsterdam Economic Board.

Voor vragen en/of opmerkingen over de doorontwikkeling van House of Skills kan contact worden opgenomen met Iman Biesheuvel, secretaris House of Skills via: 06- 22 98 98 42 of i.biesheuvel@amsterdam.nl.