Centre of Expertise Urban Education
Dr. M. van Diepen (Mieke)
Docent-onderzoeker, lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse StadHet team van het Lectoraat 'Kansrijke schoolloopbanen in een diverse stad' werkt aan verschillende projecten die staan beschreven op www.hva.nl/kansrijke-schoolloopbanen .
Voor vragen over het lectoraat of over een specifiek project kunt u contact opnemen via lectoraatKS@hva.nl, dan zorgen wij dat u met de betreffende onderzoeker(s) in contact komt.
-
Effects of the Covid-19 school lockdowns on language and math performance of students in elementary schools
Oostdam, R. J., van Diepen, M., Zijlstra, B., & Fukkink, R. G. (Accepted/In press). Effects of the Covid-19 school lockdowns on language and math performance of students in elementary schools: Implications for educational practice and reducing inequality. European Journal of Psychology of Education.
-
‘Het is een standaardmodus in mijn achterhoofd nu’.
van Diepen, M., van Eerd, B. P. J. M. R., & Kwakman, M. L. (2022). ‘Het is een standaardmodus in mijn achterhoofd nu’. Bewustwording bij hbo-docenten van hun mondelinge academische taalaanbod.
-
Mag het wat ongemakkelijker?
Wiersema, D., & van Diepen, M. (2021). Mag het wat ongemakkelijker? evaluatie van het symposium ‘Inclusie Hands On’ op de Hogeschool van Amsterdam. . (Version 1.1 ed.) Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kansrijke-schoolloopbanen/publicaties/mag-het-wat-ongemakkelijker.pdf?1631273911048
-
Van aansluiten naar ophalen
van Diepen, M., & Lansink, L. (2021). Van aansluiten naar ophalen: Onderzoek naar aansluitingsprojecten op de Hogeschool van Amsterdam. (1.0 ed.) Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad.
-
Verbinding Missen
Agricola, B., van Diepen, M., & Lansink, L. (2021). Verbinding Missen: Actuele vraagstukken over kansrijke leer- en ontwikkelroutes in de grote stad. (1.1 ed.) Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kansrijke-schoolloopbanen/publicaties/rapport-verbinding-missen.pdf?1621524504215
-
Mbo-studenten kunnen een onderzoekende houding aanleren
van Diepen, M., van Middelkoop, D., & Bay, N. (2020). Mbo-studenten kunnen een onderzoekende houding aanleren: Hogeschool van Amsterdam (HVA) ontwikkelde een KNAP-training voor het MBO. Profiel, 29(9), 16-19.
-
Wie dit begrijpt is gek!
van Diepen, M. (Author), & van Eerd, B. (Author). (2019). Wie dit begrijpt is gek! kansrijke schoolloopbanen door passend mondeling taalaanbod. Web publication or website, Hogeschool van Amsterdam. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/serviceplein-a-z-lemmas/etalage/taaladvies/wie-dit-begrijpt-versie-2022.ppsx
-
Mondelinge taal in colleges als mogelijk obstakel voor studiesucces in het hbo
van Diepen, M., van Eerd, B. P. J. M. R., & Boendermaker, C. (2019). Mondelinge taal in colleges als mogelijk obstakel voor studiesucces in het hbo. In Bundel 33ste HSN-conferentie (pp. 87-93). (Bundel 33ste HSN-conferentie).
-
Vertel mij wel/ niet hoe het moet
van Diepen, M. (2019). Vertel mij wel/ niet hoe het moet: Onderzoekend werken aan studiesucces op de HvA. (1.0 ed.) Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kansrijke-schoolloopbanen/publicaties/vertel-mij-wel-niet-hoe-het-moet_rapport-onderzoekend-werken-aan-studiesucces.pdf
-
Evaluatie doorstroomprogramma’s mbo-pabo Amsterdam, Den Haag en Rotterdam
van Diepen, M., & Snoek, M. (2019). Evaluatie doorstroomprogramma’s mbo-pabo Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. https://www.hva.nl/kc-onderwijs-opvoeding/gedeelde-content/nieuws/nieuwsberichten/2019/08/evaluatie-doorstroom-programmas-mbo-pabo.html?origin=B0JfiaIJR8iO0n2rt%2F35GQ
-
Maatwerk? Met mate!
van Diepen, M., & Reumerman, R. (2018). Maatwerk? Met mate! onderzoek naar flexibilisering van deeltijdopleidingen van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Toegankelijkheid van het hbo
Elffers, L., van Diepen, M., Veraa, F., & Vervoort, M. (2018). Toegankelijkheid van het hbo: van complex vraagstuk naar handreiking voor de praktijk. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Beroepsonderwijs.
-
"We staan aan de wieg van iets moois"
Vervoort, M., van Diepen, M., & Elffers, L. (2018). "We staan aan de wieg van iets moois": eerste ervaringen en opbrengsten van het Keuzedeel Voorbereiding hbo. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Beroepsonderwijs.
-
Verder met inclusie en diversiteit
van Diepen, M., Essen, E., Hogenstijn, M., & Veraa, F. (2017). Verder met inclusie en diversiteit: resultaten en actiepunten Onderwijsconferentie Hogeschool van Amsterdam 2017. Hogeschool van Amsterdam.
-
"Ik gebruik die taaldingetjes nu ook in andere lessen"
Boendermaker, C., van Diepen, M., Heeremans, M., & van Keulen, H. (2017). "Ik gebruik die taaldingetjes nu ook in andere lessen": hoe leerkrachten basisonderwijs geïntegreerd onderwijs leren ontwerpen in een professionele leergemeenschap. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 38(4), 81-88.