Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Symposium Verborgen talenten, gelijke kansen

Professionals uit onderwijs, onderzoek en andere werkvelden verkenden op maandag 3 november hoe minder zichtbare talenten van kinderen en jongeren (h)erkend en benut kunnen worden in de praktijk.

Een verschuiving in focus van ‘tekorten’ naar talent opent nieuwe kansen voor de begeleiding van kinderen en jongeren in het onderwijs. Deze grootste gemene deler van de dag werd theoretisch onderbouwd door Werner de Gruijter op grond van een selectie uit de vakliteratuur.

Catherine van Beuningen, programmaleider Verborgen Kennisbronnen en dagvoorzitter, opende de dag en nam de aanwezigen mee door het programma, opgebouwd rond projecten uit de programmalijn en voorbeelden uit de praktijk. Daarna zette Werner de Gruijter (docent-onderzoeker) het thema 'Verborgen Kennisbronnen' neer. Hij liet zien hoe een verschuiving in focus van ‘tekorten’ naar talent nieuwe kansen opent voor de begeleiding van kinderen en jongeren in het onderwijs.

Drie sessies, elk gericht op een andere onderwijscontext

• Primair Onderwijs: Daniela Polišenská (programmaleider Verborgen Kennisbronnen) ging in gesprek met onderzoeker Edda Veerman over manieren om de vaak onzichtbare kennis van basisschoolleerlingen zichtbaar te maken en betekenisvol te gebruiken in de klas.

Daniela Polišenská ging in gesprek met onderzoeker Edda Veerman over manieren om de vaak onzichtbare kennis van leerlingen in het primair onderwijs zichtbaar te maken en betekenisvol te gebruiken in de klas. Uit het interview en het gesprek met de zaal, bleek dat sensitief handelen van de leerkracht hierin onmisbaar is.

Voortgezet onderwijs: toekomsttekeningen (Tessa de Leur)

Samen met 2 docenten én een leerling in het voortgezet onderwijs, ontwierp Tessa de Leur een verbeeldingsopdracht die gericht is op denken over de toekomst. “Het erkennen van de beelden die leerlingen hebben en het gesprek erover aangaan, kan eraan bijdragen dat zij zich gezien en gehoord voelen.”

Hoger onderwijs: (H)erkenning als fundament

Docenten in het hoger onderwijs met een mbo-achtergrond zetten in hun onderwijs hun eigen ervaringskennis in om voormalig mbo-studenten tot hun recht te laten komen in het hbo. Dat blijkt uit onderzoek van Fadie Hanna en collega’s. De bevindingen zorgden voor een levendig gesprek aan de hand van stellingen en vragen.

Dark Funds of Knowledge

Hoe kunnen vormen van kennis die voortkomen uit ervaringen van verlies, pijn of onrecht een betekenisvolle plek krijgen in de begeleiding van jongeren? Kunstenaar en cultuurverkenner Gabriela Akyea vertelde over het project Verborgen Schatten, waarin zij via kunst de verhalen van jongeren en buurtbewoners onderzoekt.

Als afsluiting reflecteerden coördinatoren van de verschillende programmalijnen in het Centre of Expertise Urban Education op de gezamenlijke kansen en uitdagingen rondom verborgen kennisbronnen. Conclusie was dat er nog veel meer bruggen van theorie naar pratijk kunnen worden gebouwd rond verborgen kennisbronnen.

Met dank aan Catherine van Beuningen, programmaleider Verborgen Kennisbronnen voor het dagvoorzitterschap, Manja Opdam voor haar prachtige voordracht en Randy en Charis voor de muziek.

CoE Urban Education
Symposium Verborgen talenten, gelijke kansen: sprekers en organisatieteam