Toekomsttekeningen maken bij NEMO

Kinderen, jongeren en volwassenen zaten vrijdagavond 20 juni aan de grote tekentafel in de serre van NEMO. Terwijl buiten honderden mensen zaten te genieten van de zon met een hapje en een drankje – luisterend naar muziek - werd er binnen gesproken over hoe de toekomst eruit zou kunnen zien.
Tessa de Leur is docent-onderzoeker geschiedenis en duurzaamheidseducatie en onderzoekt hoe je leerlingen kunt stimuleren om hun eigen mentale modellen en verborgen kennis zichtbaar te maken. “Hoe kan je zichtbaar maken wat leerlingen bezighoudt als ze nadenken over de toekomst? Beelden beïnvloeden je gedachten.” Ze ontwierp – samen met 2 docenten én een leerling - een verbeeldingsopdracht die gericht is op denken over de toekomst. “Het erkennen van de beelden die leerlingen hebben en het gesprek erover aangaan, kan eraan bijdragen dat zij zich gezien en gehoord voelen.”

Tekenen helpt bij praten over de toekomst
De hele avond bij NEMO is het team van Tessa in de weer met uitleggen van het onderzoek, begeleiden van de deelnemers en vragen stellen over de tekeningen die de deelnemers – met potlood - hebben gemaakt. Tessa: “Ook vanavond zeggen mensen dat ze niet kunnen tekenen maar ik zie heel rijke tekeningen. Het gaat vooral om het gesprek dat je daarna met elkaar voert. Daarmee krijg je op een relatief simpele manier veel informatie. Je leert elkaar beter kennen en de ander voelt zich gehoord en gezien.”
Lessen zijn te vinden in de podcast
Op posters naast de grote tekentafel is het onderzoeksconcept uitgelegd; bezoekers konden een visitekaartje met een link naar de podcast(opent in nieuw venster) meenemen. “De reacties waren heel positief. Jong en oud was enthousiast over het concept. En zo’n avond op deze locatie – het dak van NEMO – maakt het helemaal tot een feestje!”
Meer lezen over het onderzoek van Tessa

Het team van het project Toekomsttekeningen bij NEMO