HvA neemt deel aan onderzoek Amsterdamse bruggen en kademuren

Focus op toekomstbestendige oplossingen voor civiele infrastructuur

16 jun 2022 13:43

‘Aan de Amsterdamse grachten heb ik heel mijn hart voor altijd verpand.’ Ruim zeventig jaar na zijn ontstaan wordt deze songtekst nog altijd uit volle borst meegezongen. Wel is het unieke stadsgezicht waar het nummer naar verwijst inmiddels aan groot onderhoud toe: zo telt Amsterdam meer dan 200 kilometer aan kwetsbare kademuren en verkeren honderden bruggen in slechte staat. Daarom werden onderzoekers met de call ‘Bruggen en kademuren in stedelijk gebied’ (Urbiquay) opgeroepen een voorstel in te dienen voor duurzame oplossingen. Recent zijn drie onderzoeksprojecten gehonoreerd, waaronder één waar de Hogeschool van Amsterdam (HvA) aan deelneemt.

Nu stadscentra steeds drukker worden, neemt de belasting van de soms honderden jaren oude infrastructuur toe. Daarom besloten de gemeente Amsterdam en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) de handen ineen te slaan. Zij nodigden onderzoekers uit om een projectidee in te dienen voor de call ‘Bruggen en kademuren in stedelijk gebied’ (Urbiquay). Het doel is om toekomstbestendige oplossingen voor het beheer, herstel en de vernieuwing van de civiele infrastructuur te ontwikkelen. Recent zijn drie nieuwe onderzoeksprojecten gehonoreerd. Ze ontvangen daarvoor gezamenlijk bijna drie miljoen euro.

Een van de drie gehonoreerde onderzoeksprojecten is ‘Logiquay’ van Ruben Vrijhoef van de TU Delft. Hierin staat de ontwikkeling van closed-loop logistieke methoden en multi-projectmanagement oplossingen centraal. Doel is om zo de uitvoering van onderhoud te versnellen, de logistieke controle te vergroten en de duurzaamheid en circulariteit te verbeteren, inclusief hergebruik van secundaire materialen en vermindering van transportbewegingen en emissies. De HvA neemt deel aan dit onderzoek in een consortium van onderzoekers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Zo zullen onder meer afstudeerders van de HvA rond het thema Zero Emission Transport and Infrastructure en Sluiten Stedelijke Kringlopen een bijdrage leveren.

Consortium

Kennisinstellingen: Hogeschool van Amsterdam, Technische Universiteit Delft, TNO, Universiteit Twente

Consortiumpartners: Aannemingsmaatschappij Van Gelder BV, Beens Groep incl. Count&Cooper, City Barging, Gemeente Amsterdam, H. van Steenwijk BV, Nebest BV, Rutte Wegenbouw, Urban Mine