Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Project Learning Analytics maakt onderwijs innovatiever

Joanna Holt, associate lector

In de verschillende digitale leeromgevingen (DLO) waar HvA-studenten mee werken wordt veel data opgeslagen. Associate lector Joanna Holt wil docenten helpen met specifieke vraagstukken binnen het project Learning Analytics: “Met soms kleine interventies in de DLO kunnen we het leren van studenten beter faciliteren en daarmee het onderwijs.”

De data in een digitale leeromgeving kan heel veel informatie opleveren. Bijvoorbeeld over het leergedrag van de student. “Je kunt patronen zien hoe studenten leren. Naast voortgang van de studie voor studenten, docenten en begeleiders, kun je ook inzichtelijk maken hoe studenten aan de slag gaan en waar ze moeite mee hebben. Al die data kunnen ons helpen om te begrijpen hoe we een cursus beter kunnen inrichten of welke werkvormen beter passen in een bepaalde fase van de cursus.”, legt Joanna Holt uit. Ze is associate lector Technologie in het Onderwijs. “Als je weet hoe studenten leren kun je interventies doen om te kijken of dat verbeteringen geeft.”  

Intelligent agents 

Docenten hebben een aantal concrete vraagstukken ingediend. Na selectie van de vraagstukken gaan docenten onder begeleiding van de onderzoekers aan de slag. Eerst een verkennend onderzoek om vervolgens met de adviezen kleine experimenten op te zetten. Denk aan automatische acties implementeren waardoor een student een reminder krijgt als hij een voorbereidend tekst niet heeft gelezen of een video niet heeft bekeken voordat de les begint. “We kunnen bijvoorbeeld ‘intelligent agents’ inzetten waardoor studenten een mailtje krijgen als ze twee dagen voor de toets een bepaalde map nog niet hebben geopend.” 

Technologie van de toekomst 

Naast Learning Analytics startte dit jaar ook het project ‘AI-experimenten in het onderwijs’ dat wordt geleid door Sander Claassen, docent-onderzoeker. “Dit project is bedoeld om de waarde van generatieve AI in het onderwijs te vergroten en er over te leren. De insteek is dat docenten vanuit alle faculteiten met behulp van HvA AI Chat hun onderwijs zouden kunnen verbeteren, verrijken of vergemakkelijken.” Onlangs is HvA AI Chat toegankelijk gemaakt voor alle docenten. “We zijn op zoek naar originele, innovatieve experimenten. Na afloop van een experiment zorgt de docent voor een verslag waarin de opbrengsten helder worden. Door deze kennis te delen binnen de HvA kan iedereen ervan profiteren.”, legt Sander uit. Beide projecten liggen inhoudelijk en qua voorgestelde aanpak in elkaars verlengde. Met AI kan ook de werkdruk voor docenten verlaagd worden of gepersonaliseerde ondersteuning aan studenten worden aangeboden. 

Wat kan je met zoveel data? 

Begin september is HvA-docenten gevraagd om deelname. Docenten willen bijvoorbeeld laten onderzoeken hoe hun vak beter ingericht kan worden in Brightspace. Of onderzoeken of programmatisch toetsen past in hun cursus. Joanna: “Je kunt bijvoorbeeld ook uit de data opmaken hoe goede studenten leren en hoe je ze meer uitdaging kunt bieden. Er is veel data beschikbaar, dus er kan veel.” Docenten krijgen begeleiding, advies en ondersteuning van de coördinatoren van project Learning Analytics. 

Meer weten? Kom naar het symposium Smart Education 

Tijdens het symposium van Smart Education Lab op 17 oktober worden beide projecten – naast de vele andere projecten die in het teken staan van digitale middelen in het onderwijs – gepresenteerd en besproken. Tijdens lezingen en parallelsessies ontdek je de nieuwste ontwikkelingen in digitale technologie (met focus op kunstmatige intelligentie) en krijg je praktische handvatten om het materiaal direct in je lessen toe te passen.  

Bekijk hier een uitgebreid overzicht van het programma 

  • Datum: vrijdag 17 oktober 2025                         
  • Tijd: 13:00 – 17:30 uur 
  • Locatie: Kohnstammhuis | Wibautstraat 2-4 | 1091 GM, Amsterdam 

Je kunt je hier aanmelden

Het Smart Education Lab is een project van het lectoraat Didactiek van de Bètavakken en aangesloten bij het Centre of Expertise Applied Artificial Intelligence van de Hogeschool van Amsterdam. Met het Smart Education programma geeft de faculteit Onderwijs en Opvoeding invulling aan één van deze labs, met focus op het toepassen van kunstmatige intelligentie in het onderwijs.