Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Divers team gaat verborgen biodiversiteit in de stad ontrafelen

24 mrt 2022 10:00 | Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Welke ‘verborgen’ organismen leven in de stad? Hoe kunnen we deze benutten om bomen beter te laten groeien, beton aantrekkelijk voor groen te maken en hittestress te meten? Gaan stadsbewoners milieubewuster handelen als ze hun tuinen wilder laten groeien en meer weten over wat er allemaal leeft? Een breed consortium, waaronder het HvA lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad, zal onder leiding van Naturalis de komende vier jaar onderzoek doen om deze vragen te beantwoorden.

Het gaat om een beurs van 1,9 miljoen euro van de Nationale Wetenschapsagenda, een onderzoeksprogramma van de NWO, om samen met universiteiten, hogescholen, gemeenten, bedrijven, natuurorganisaties en andere partners de ‘black box’ van verborgen biodiversiteit in de stad te openen: het HiddenBiodiversity project.

Groener en klimaatbestendiger

Michael Stech, onderzoeker bij Naturalis Biodiversity Center, is de hoofdaanvrager: “Er leven honderden soorten schimmels, bacteriën, bodemdieren, mossen, korstmossen en andere kleine organismen in de stad. Het bodemleven is belangrijk voor de vegetatie, zoals bomen. Op de bomen groeien mossen en korstmossen, die wederom schuilplekken bieden voor (bodem)dieren. Maar welke soorten er precies zijn in de stad, hoe ze op elkaar inwerken en wat de invloed is van bodemverharding of hittestress, is onvoldoende bekend. Tegelijk staan steden voor de enorme opgave om groener en klimaatbestendiger te worden. Kennis over de verborgen biodiversiteit kan hierbij helpen.”

Stadsbewoners centraal

HiddenBiodiversity combineert biologisch, ecologisch, materiaalkundig en psychologisch onderzoek met een breed scala aan activiteiten voor en met stadsbewoners om deze kennis op te doen en uit te dragen naar de maatschappij. Het HvA-lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad gaat onderzoeken wat de interesse van stadsbewoners opwekt voor de verborgen biodiversiteit in hun eigen omgeving. Wat hen bereid maakt om actief bij te dragen aan het vergroenen van de stad. En of mensen milieubewuster handelen als ze hun tuinen wilder laten groeien en meer weten over wat er allemaal leeft.

Wat dit project bijzonder maakt is dat we niet alleen onze kennis over verborgen biodiversiteit gaan vergroten, en wat dit doet met mensen, maar deze kennis samen met de stadsbewoners meteen implementeren in de praktijk. Zo proberen we het leven in de stad voor iedereen aangenamer te maken.

Reint Jan Renes, lector Psychologie voor een Duurzame Stad

Breed en divers consortium

Het Hidden Biodiversity-project wordt uitgevoerd door een breed consortium bestaande uit Vrije Universiteit Amsterdam, Universiteit Leiden/Hortus Botanicus Leiden, Technische Universiteit Delft, Hogeschool van Amsterdam, Bryologische en Lichenologische Werkgroep, Hogeschool Leiden/Leiden Centre for Applied Bioscience, Erasmus Universiteit Rotterdam, Bureau Stadsnatuur Rotterdam, Cobra Groeninzicht, H.D. Sneep holding BV (Greenwavesystems), Heijmans NV, Gemeente Amsterdam, Gemeente Leiden, Nederlandse Entomologische Vereniging (NEV), Provincie Noord-Holland, Reichwein Post Production BV, Respyre BV, Stichting Steenbreek, Stichting Trompenburg Tuinen & Arboretum, Stichting Vrienden van de Leidse Hortus, Openbare Bibliotheek Amsterdam, Stichting Nederlandse Natuurhistorische Collecties, Stichting Waarneming.nl, EnerSearch Solar GmbH en Naturalis Biodiversity Center.