Kenniscentrum Maatschappij en Recht

HvA en gemeente starten onderzoek naar reisgedrag Amsterdammers

22 sep 2021 13:45 | Faculteit Maatschappij en Recht

De Hogeschool van Amsterdam start samen met de gemeente Amsterdam een onderzoek naar reisbehoeften van Amsterdammers. Doel van het onderzoek ‘Amsterdam Reist Slim’ is om met behulp van een app inzicht te krijgen in het reisgedrag en de reisbehoeften van Amsterdammers. De resultaten worden gebruikt om de stad goed leefbaar en bereikbaar te houden.

Een bereikbare en leefbare stad begint bij de behoeften van de Amsterdammer. Hoe vaak, wanneer en met welke voertuigen verplaatst de Amsterdammer zich door de stad? En wat zijn de afwegingen die daarbij worden gemaakt? Dat zijn vragen waar de gemeente, in samenwerking met het HvA-lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad, met het onderzoek antwoord op wil krijgen.

Slimme app

Voor het onderzoek wordt gebruikgemaakt van de app Fynch, een slimme app die reisbewegingen automatisch bijhoudt. Een selecte groep autobezitters mag de app 6 weken gratis gebruiken. De deelnemer krijgt niet alleen een helder overzicht van iedere gemaakte rit, ook de CO2-uitstoot, afgelegde kilometers, vermeden spitsuren en aantal minuten beweging per dag worden bijgehouden. Door meer inzicht te geven in reisgedrag, helpt de app Amsterdammers bij het maken van reiskeuzes.

De HvA onderzoekt het reisgedrag via de ritten in de app. Ook worden tijdens het onderzoek twee vragenlijsten naar de deelnemers gestuurd om nog meer te weten te komen over de reisbehoeften en redenen van het reizen. Alle data worden anoniem verwerkt. Er wordt nu gestart met het selecteren van deelnemers, het onderzoek zelf gaat in november dit jaar van start.

Meedoen aan het onderzoek?

Alle inwoners van Amsterdam met een auto kunnen deelnemen. Door mee te doen aan de proef verkrijgen deelnemers inzicht in hun reisgedrag en leveren ze een bijdrage aan een bereikbaar en duurzaam Amsterdam. Deelnemers ontvangen daarnaast na afloop een bol.com tegoedbon van €20.