Hogeschool van Amsterdam

Duurzame kledingstukken leiden niet tot vermindering productie

Promotieonderzoek en symposium HvA-onderzoeker Irene Maldini

2 dec 2019 15:24 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

De kledingindustrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Om het tij te keren ontwikkelde de kledingbranche verscheidene duurzame strategieën in de ontwerpfase van een kledingstuk. Maar volgens HvA-onderzoeker, Irene Maldini halen die strategieën niets uit zolang het koopgedrag van consumenten niet verandert. Dinsdag 26 november promoveerde zij aan de VU Amsterdam op de impact van duurzame ontwerpstrategieën.

In aansluiting op haar promotie organiseerde Irene Maldini, onderzoeker bij het lectoraat Fashion Research & Technology op 27 november in SPUI25 het drukbezochte symposium 'Fashion and design for sustainability: research and practice'. Hier deelde zij met vier internationale wetenschappers de laatste inzichten op het gebied van mode en design, waaronder Kate Fletcher, de eerste die de term slot fashion gebruikte en dé pionier op het gebied van duurzame mode.

Het aantal kledingstukken dat wereldwijd wordt verkocht is naar schatting verdubbeld tussen 2000 en 2015. De gevolgen voor het milieu zijn desastreus door de enorme uitstoot van CO2 en het intensieve waterverbruik. Voorvechters van duurzame mode hopen de kledingproductie in te kunnen dammen door aanpassingen te doen in het ontwerp van de kledingstukken. Het onderzoek van Maldini richtte zich op deze ontwerpstrategieën, zoals ontwerpen die op een persoon zijn afgestemd, of kledingstukken die langer meegaan.
 

Koopgedrag

Irene Maldini onderzocht de relatie tussen design en de omvang van de kledingproductie, individualisering en de kledingkast van consumenten. Ze ontdekte dat de aanschaf van een duurzaam kledingstuk de consument niet aanzet tot het kopen van minder kleding. Dat heeft alles te maken met de beleving van de aanschaf van kleding, die niet te vergelijken is met andere producten, zoals meubels of huishoudelijke apparatuur. Hierdoor hebben duurzame ontwerpstrategieën geen enkel effect op vermindering van de kledingproductie.
 
Maldini: “Als je een bijzondere bank in je woonkamer hebt, koop je niet snel een nieuwe. In dat geval leidt duurzaamheid tot een vermindering van de vraag naar nieuwe producten. Maar in de kledingkastonderzoeken die ik voor mijn promotieonderzoek heb uitgevoerd, heb ik gemerkt dat dit niet het geval is bij kleding. Het aanschaffen en behouden van een speciale jurk, belet de consument niet om er nog één te kopen. We hebben erg veel kledingstukken en we kopen amper nieuwe kleding op basis van vervanging. Dat is een groot verschil met andere productcategorieën.” 
 

Meer inzicht nodig

Om effectievere oplossingen te ontwikkelen, zal eerst gekeken moeten worden naar hoe de kledingconsumptie de afgelopen jaren is veranderd. Maldini: “Zodra we de complexe mechanismen van de huidige kledingconsumptie begrijpen, kunnen we misschien strategieën ontwikkelen die daadwerkelijk kunnen helpen om de vraag naar kleding te verminderen.”