Hogeschool van Amsterdam

HvA-lector: Lockdown heeft blijvend effect op online aankopen

7 jul 2020 11:31 | CAREM

Nu de coronamaatregelen worden versoepeld, lijken we vaak op dezelfde manier te blijven kopen als in lockdown. Dat stelt lector Digital Commerce van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) Jesse Weltevreden in De Telegraaf na onderzoek via de Corona Website Monitor.

Weltevreden denkt dat er een blijvend effect is op online aankopen in bepaalde sectoren, zoals bij de gegroeide online bestellingen bij supermarkten of van maaltijden en geschenken. De Corona Website Monitor, een online dashboard van het Centre for Market Insights van de HvA, toont hoe het websitebezoek in 54 detailhandel- en dienstensectoren zich ontwikkelt sinds de coronamaatregelen van het kabinet in maart.

Het dashboard dat samen met Thuiswinkel.org is ontwikkeld, geeft een indicatie waarmee bedrijven zichzelf kunnen spiegelen aan concurrenten. Meer websitebezoek hoeft niet gelijk op te lopen met de stijging van de omzet, zoals Weltevreden uitlegt in De Telegraaf. Zo heeft een grote toestroom naar websites van kappers toen deze weer open gingen het omzetverlies van deze sector in april niet goedgemaakt. Daarbij groeide in mei het bezoek aan webshops voor kappersartikelen nog met 54%.