Ondersteuning docenten bij Brightspace

De faculteit Techniek besloot in coronatijd twee student-assistenten in te zetten voor het digitale onderwijs. Die functies bestonden niet vóór de lockdowns. Student Fleur Molenaar is samen met nog een student-assistent pionier geweest. Ze vertelt over haar werk, zo’n anderhalve dag per week, dat ze zelf kon vormgeven.

‘De ondersteuning geeft de docenten vooral een stukje rust’
Fleur Molenaar, Toegepaste Wiskunde

Foto: Christa Romp

‘Vanuit docenten van een aantal opleidingen kwam de vraag om iets meer digitale ondersteuning te krijgen. Voordat ik begon, kreeg ik trainingen van de medewerkers van ICT-hulp (Informatiemanagement). Ik heb Brightspace doorgenomen en het fijne van alles geleerd.

Docenten kunnen bij mij een afspraak maken en vragen stellen over de digitale leermiddelen die ze gebruiken voor het lesgeven. Meestal spreek ik een docent via Teams, en soms zie ik een docent op locatie. De meeste vragen gaan over de digitale leeromgeving.

Quizjes en inleverboxen

Vaak help ik met het aanmaken van quizjes in Brightspace, het instellen van de juiste voorwaarden en inleverboxen. Toen we weer in lockdown gingen, kreeg ik vragen zoals: “Hoe zit dat ook alweer in Teams?”

Na de zomer van 2021 hielp ik veel bij het aanmaken van Teams-linkjes en een Teams-pagina per vak via Brightspace. Dat was nieuw, dus logisch dat daar vragen over zijn. Ik merk een piek aan vragen als alles in één keer klaar moet worden gezet. Bijvoorbeeld voor de start van het nieuwe blok. En toen we weer in lockdown gingen.

Wij hebben als student-assistent iets meer de tijd om rustig met een docent te zitten, alles door te lopen en uit te leggen. De andere medewerkers van ICT-hulp gaan misschien sneller verder omdat ze nog tig andere dingen moeten doen. Meestal vragen docenten ook dóór als ik met ze in gesprek ben. Als je samen met ze zit, dan behandel je vragen die er al super lang liggen.

Waardering

Daar zijn de docenten heel blij mee. Dat iemand de tijd neemt en goed helpt. Wij nemen werk uit handen. Ik voel waardering voor wat ik doe. De ondersteuning geeft de docenten vooral een stukje rust. Ze weten waar ze moeten zijn, ze kunnen een vraag stellen en ze hoeven er zelf - als het niet lukt - niet de hele tijd mee bezig te zijn.

Het is de bedoeling dat ik docenten alleen dingen uitleg en dat ze het daarna zelf doen. Maar als het iets groots is en een docent loopt vast, dan help ik mee dingen klaar te zetten. Je ontlast de docent op die manier.

In eerste instantie zou deze functie voor één jaar zijn. Mijn contract wordt verlengd, én er zijn ideeën om dit initiatief HvA-breed uit te rollen.’

Meer lezen

Ga naar www.hva.nl/nponderwijs voor meer voorbeelden waaraan de HvA het geld van NP Onderwijs uitgeeft.

English text

29 september 2022