Stagepraktijk nabootsen met dramatraining

In coronatijd gingen veel stages niet door, of verliepen anders. De faculteit Onderwijs en Opvoeding zette een deel van de NP Onderwijsgelden in voor extra dramatrainingen.

Met behulp van dramatrainingen konden studenten toch oefenen met stagepraktijken. Tijdens zo’n training speel je in klein gezelschap een voorbeeld uit de praktijk na, en bespreek je daarna de casus. Student Dennis vertelt over deze dramatrainingen.

‘Dramatraining leent zich goed voor ongemakkelijke onderwerpen'

Dennis Prins, tweedejaarsstudent Leraar Maatschappijleer

Fotografie: Christa Romp

‘Een dramatraining volg je normaal gesproken één keer, in het eerste jaar. Door corona heb ik twee dramatrainingen gehad. Tijdens die training krijg je een stuk theorie, en daarna speel je vooral een voorbeeld uit de praktijk na. Vorig jaar waren we met een groep van vier of vijf studenten.

Een praktijkvoorbeeld. Stel je staat voor de klas, en in die klas zit een onhandelbare leerling. Dan speel ik die leerling na en mijn studiegenoten spelen dan om-en-om de docent. Hoe ga je met die leerling om? Zo spelen we de situatie na. En dan bespreken we die daarna: wat had jij in zo’n geval gedaan? Wat kun je het beste wanneer doen?

Als leraar wil je een veilige omgeving voor iedereen creëren. Dramatrainingen lenen zich goed voor ongemakkelijke onderwerpen. Die trainingen helpen beter dan colleges erover volgen.

De dramatrainingen hebben me zeker geholpen bij mijn stage. Ik kon vorig jaar gelukkig wel stage lopen. De eerste zes weken gaf ik vanwege corona alleen online les. Dat vond ik trouwens niet erg. Het voordeel was dat ik niet meteen voor een klas werd gezet. Ik kon op een rustige manier kennismaken met lesgeven. Dat is wel bijzonder.’

Meer lezen

Ga naar www.hva.nl/nponderwijs voor meer voorbeelden waaraan de HvA het geld van NP Onderwijs uitgeeft.

Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 1 juli 2022