Kenniscentrum Techniek

Terugblik Food for Thought Inspiratiesessie April 2023

De maandelijkse lunchbijeenkomst van het Kenniscentrum FDMCI en CoECI, bestemd voor onderzoekers, docenten en studenten. Collega's praten je bij over actueel onderzoek, nieuwe inzichten en hun lessons learned.

8 mei 2023 10:35 | Kenniscentrum FDMCI

In deze april-ronde stond de Biomaterials Studio in de schijnwerpers. Sam Edens, coördinator van dit lab, sprak over co-fabricage en biodesign met lokale materialen. Daarna konden alle deelnemers zelf rondkijken in de Studio op de eerste etage van het Koetsier-Montaignehuis. Fascinerend!

De Biomaterials Studio: co-fabricage en biodesign met lokale materialen

Collega Sam Edens, verbonden aan het lectoraat Fashion Research & Technology (Kenniscentrum FDMCI) en tevens werkzaam voor de Faculteit Techniek, nam alle aanwezigen in deze Food for Thought Inspiratiesessie letterlijk en figuurlijk mee in de wereld van biomaterialen.

Bacteriën, koffieprut, schimmels, algen, kombucha, planten, rode wijn. In de opkomende ontwerpwereld van ‘bio-design’ worden levende organismen in het ontwerp steeds meer gebruikt voor de duurzame productie van bijvoorbeeld diervrij leer, bontachtige materialen, olievrije kunststoffen en bouwmaterialen.

Na haar interessante bijdrage -weet dat er zelfs een Biomaterials Teaching Toolkit bestaat!- verhuisden we met alle deelnemers naar de Biomaterials Studio om met eigen ogen te aanschouwen wat er allemaal wordt gekweekt aan materialen.

Over de spreker

Sam Edens is coördinator van de Biomaterials Studio, het community lab van de Hogeschool van Amsterdam waar studenten, docenten en onderzoekers kunnen werken met biogebaseerde en levende materialen en kunnen experimenteren met biodesigntechnieken.

Zij coördineert bovendien de faculteitsbrede minor Makerslab: Making as Research en de nieuwe minor Sustainable Futures: Natuur + Ontwerp + Creativiteit.

Nieuwsgierig geworden?

Kon je niet bij deze Food for Thought sessie aanwezig zijn? Ga gerust op een ander moment langs in het KMH 1.34 om de Studio alsnog binnen te lopen!