Kenniscentrum Techniek

Week van de Circulaire Economie: 8 projecten op een rij

6 feb 2023 12:35 | Kenniscentrum Techniek

Van 6 t/m 11 februari is de Week van de Circulaire Economie. Wat doet de Hogeschool van Amsterdam (HvA) op dit onderwerp? Acht projecten waar de faculteit Techniek aan (mee)werkt.

1. CIRCOLLAB

Nederland wil in 2050 circulair zijn. Dat vraagt om een ongekende verandering in onze manier van ondernemen, samenwerken, denken en doen. In CIRCOLLAB identificeert de HvA samen met tientallen partners welke technologische, sociale en economische innovaties er in de Metropool Regio Amsterdam nodig zijn om de circulaire transitie in een stroomversnelling te brengen. En ze bekijken hoe deze met interdisciplinair, praktijkgericht onderzoek te realiseren zijn.

2. Urban Upcycling

Binnen de circulaire economie is een belangrijke rol weggelegd voor upcycling: het hoogwaardig hergebruiken van waardevolle reststromen. Reststromen bestaan bijvoorbeeld uit afgedankte meubels, elementen uit interieurbouw en materialen die daar vaak onderdeel van zijn, zoals hout, metaal, kunststof en textiel. In het project Urban Upcycling onderzoekt de HvA samen met een groot aantal partners hoe upcycling van reststromen in een stedelijke context vorm kan krijgen.

Tijdens de Week van de Circulaire Economie start ook een onderwijsproject voor studenten Technische Bedrijfskunde rond het ontwikkelen en opschalen van circulaire businessmodellen. Voor dit project worden de studenten ook betrokken bij Urban Upcycling. Zij leveren belangrijke onderzoeksdata via eigen praktijkonderzoek, krijgen gastcolleges van partners uit het bedrijfsleven en onderzoekers, en presenteren hun adviezen tijdens een publiek eindevent in samenwerking met RENEWI.

3. BASSTA

Hoe kunnen gemeenten ervoor zorgen dat huishoudens blijvend hun afval scheiden? Thuis wordt dit nog te weinig gedaan, en ook niet altijd op goede wijze. Dat is zonde, want goed gescheiden afval biedt kansen voor recycling en andere circulaire toepassingen. De HvA doet met project BASSTA onderzoek naar het verbeteren van het afvalscheidingsgedrag van huishoudens, met een focus op de stedelijke omgeving.

4. Circular Wood 4.0

Een horecazaak vervangt gemiddeld elke zeven jaar het complete interieur. Voor de inrichting wordt hierbij vaak gebruik gemaakt van nieuwe materialen. Kan dat ook anders? In het project Circular Wood 4.0 onderzoekt de HvA of het mogelijk is om, met hulp van computational design en robotproductie, horeca-interieur van resthout te maken. De hogeschool werkt hiervoor samen met partners uit de hospitality, houtindustrie en Smart Industry.

5. Makeathon in het Robotlab

Studenten van de HvA kijken vanuit het Robotlab direct uit op de Stadhouderskade. Deze drukke, vervuilende straat wordt de komende jaren getransformeerd tot The Green Mile, een groene oase met ruimte voor de natuur en duurzame initiatieven. Bij deze transformatie spelen de studenten en onderzoekers van het Robotlab een belangrijke rol. Zo maakten studenten van de minor Robotic Production & Circular Materials tijdens een Makeathon een circulair houten straatmeubel voor The Green Mile.

6. Circular Foam

Van vriezers tot wandpanelen: polyurethaan hardschuim zit in allerlei producten en objecten. Het is een waardevol materiaal met uitstekende isolerende eigenschappen. Toch eindigt het vaak in de verbrandingsoven of op de stort. In het project Circular Foam onderzoekt de HvA in een internationaal consortium de mogelijkheden voor recycling.

7. Goed verpakt

Geen plastic, maar kort houdbaar? Of lang houdbaar maar verpakt in plastic? Fabrikanten staan bij de keuze van een verpakking voor hun product voor lastige vragen. Het project Goed Verpakt van de HvA maakt het keuzeproces inzichtelijk en helpt bedrijven te komen tot de duurzaamste product-verpakkingscombinaties.

8. Hergebruikt isolatieglas

Verouderd isolatieglas eindigt vaak in relatief laagwaardige toepassingen als glaswol of verpakkingsmateriaal. Zonde, als je bedenkt hoeveel energie het kost om glas te maken. In Hergebruikt isolatieglas ontwikkelen onderzoekers en studenten van de HvA samen met bedrijven strategieën voor hergebruik van oud isolatieglas. Met de inzichten die zij opdoen kan de bouwwereld nieuwe stappen zetten op weg naar circulariteit.