Kenniscentrum Techniek

Future Food Logistics Challenge: Dailycool

Robert Knook van Dailycool: ‘We lopen graag voorop in duurzaamheid’

28 mrt 2022 12:33

Kunnen we onze huidige opslag/crossdock-service voor Food in het havengebied uitbreiden met zero-emissie stadsdistributie? Dailycool, expert in gekoeld transport en bijkomende logistiek, schakelde een student Logistiek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) in om de mogelijkheden hiervoor te onderzoeken. Met het project dingt het bedrijf mee naar de Future Food Logistics Challenge (FFLC)-award. Deze wordt eind 2022 uitgereikt aan het food-logistieke bedrijf met de slimste oplossing voor een duurzame, efficiënte stadslogistiek.

Als een voorraadkast op afstand voor de Amsterdamse horeca. Zo staat Dailycool , specialist in (inter)nationaal transport en logistieke dienstverlening, graag binnen enkele jaren bekend. Het bedrijf vervoert dagelijks gekoeld vlees, groenten en fruit. ‘Als koploper in duurzame logistiek – we zijn nu al het schoonste transportbedrijf van Nederland met vrachtauto’s die rijden op frituurolie en elektrisch aangedreven koeltrailers - willen we deze activiteiten nu doorzetten naar een efficiënte stadslogistiek,’ zegt Robert Knook, teamleider Logistiek bij Dailycool.

Nieuwe vestiging

Het bedrijf kreeg er een grote klant bij en opende daarom in 2021 een nieuwe vestiging in Amsterdam, aan de westkant van de stad, net buiten de milieuzone. Een ideale overslag- en opslaglocatie voor stadslogistiek met EV en LEVV, die onderdeel zijn van het landelijk dekkende netwerk van Dailycool, aldus Knook. ‘Vanaf hier kunnen we zowel Amsterdam, Haarlem als Almere bedienen.’

Mooie kans

Dailycool doet mee aan de Future Food Logistics Challenge: een initiatief om bedrijven in de food-logistieke keten uit te dagen om te komen tot slimme oplossingen voor een duurzame, efficiënte stadslogistiek (zie kader onderaan). 'Dit is voor ons een mooie manier om de kansen en uitdagingen voor het opzetten van een systeem voor stadslogistiek in kaart te brengen,’ aldus Knook. Vragen om te beantwoorden liggen er genoeg. ‘Zijn klanten bijvoorbeeld bereid om te betalen voor een duurzame stadslogistiek en welke klanten gaan we via deze weg bedienen?’

Aan Hans Poelman, vierdejaarsstudent Logistiek bij de HvA, de eer om de zaak te onderzoeken. ‘Stadslogistiek is relatief nieuw voor me,’ vertelt hij. ‘Hiervoor heb ik een minor gericht op scheepvaart gedaan, en een stage in de luchtvaart. Dus als dit project straks is afgerond heb ik het plaatje compleet.’

Praktische handvatten

Het Dailycool-project startte in februari 2022 en inmiddels ligt er een plan van aanpak met duidelijk afgebakende doelen. ‘De HvA begeleidt me in de beginfase van het project, en ik kan door het hele traject heen deelnemen aan workshops, bijvoorbeeld over hoe je een stakeholders-/multicriteria-analyse doet,’ vertelt de student enthousiast.

Als alles goed gaat, rondt Poelman eind juni zijn studie af en ligt er een rapport met praktische handvatten waar Dailycool mee verder kan. Knook: ‘Dan hebben we een mooie basis om nog duurzamer te gaan werken en ons bedrijf verder te laten groeien.’

De Future Food Logistics Challenge

Bedrijven in de food-logistieke keten uitdagen om te komen tot slimme oplossingen voor een duurzame, efficiënte stadslogistiek. Dat is het doel van de Future Food Logistics Challenge , een initiatief van Vervoerregio Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam (HvA), Platform Logistiek 020 en Bidfood. De Challenge maakt deel uit van het Food-logistieke Netwerk dat in 2022 start vanuit de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek. Deelnemers dienen een of meerdere projecten in die in 2022 worden uitgevoerd. Dat kan bijvoorbeeld een technische innovatie zijn, een andere manier van samenwerken of een nieuw vervoersmiddel. De HvA biedt ondersteuning met studenten, vanuit het Afstudeeratelier Stadslogistiek.

De winnaar van de Challenge wordt in december 2022 bekend gemaakt.