Kenniscentrum Techniek

6 Leestips over circulaire onderzoeken en publicaties

Week van de Circulaire Economie 2022 bij de HvA

7 feb 2022 11:24

Hoe dragen onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam bij aan de circulaire transitie? Ter gelegenheid van de Week van de Circulaire Economie (7 t/m 12 februari 2022) zetten we zes van de projecten en publicaties van de faculteit Techniek in de etalage.

Circulair ondernemen – hoe doe je dat?

Refurbished telefoons, deelauto’s, leasemeubels. Initiatieven als deze zijn niet alleen goed voor mens en planeet, ze maken je bedrijf ook toekomstbestendig. In dit verhaal - onderdeel van een artikelenreeks van de Taskforce Circulaire Economie - leggen we uit welke circulaire strategieën er zoal zijn en wat ze ondernemers te bieden hebben. Meer lezen ...

Hergebruik oud isolatieglas

Hoe kun je oud isolatieglas opwaarderen en hergebruiken? Die vraag staat centraal in het onderzoek Hergebruikt isolatieglas (2021-2023) van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Hoofddocent Ed Melet vertelde er meer over in zijn online lezing op de C-creators Kennisinnovatiedag, 14 december 2021. Beluister hier zijn verhaal of bekijk de projectpagina .

CIRCOLLAB: MRA-brede samenwerking voor versnellen transitie

Welke technologische, sociale en economische innovaties zijn er in de Metropool Regio Amsterdam nodig om veranderingen in een stroomversnelling te brengen? En hoe zijn deze met interdisciplinair praktijkgericht onderzoek te realiseren? De HvA, Hogeschool Windesheim en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) gaan in het project CIRCOLLAB samen met 32 partners op zoek naar een antwoord. Het consortium, dat begin 2022 van start is gegaan, ontvangt hiertoe een SPRONG-subsidie van zeker een miljoen euro, voor een termijn van tenminste vier jaar. Wat houdt Circollab in? Lees er meer over.

Van oude vloerdelen tot straatmeubel

Een prototype van een stoer houten straatmeubel, met de omvang van een parkeerplaats. Dat is de uitkomst van de tweeweekse Makeathon die de Minor Robotic Production and Circular Materials in het Robot Lab van de HvA in oktober 2021 organiseerde. Aan de Makeathon werkten meer dan 23 studenten, docenten, onderzoekers en praktijkpartners mee. Ze maakten het meubel van oude vloerdelen afkomstig uit het Rijksmuseum - Meer weten?

REPURPOSE: van afval naar nieuwe toepassingen

Oude ArenA stoelen, vrachtwagenzeilen en de gele NS-borden met treintijden: stuk voor stuk afgedankte producten en materialen die te waardevol zijn om weg te gooien. Maar hoe maak je er een nieuw product van? Onderzoekers en studenten van de HvA deden er samen met praktijkpartners onderzoek naar. De uitkomsten presenteerden ze tijdens de Dutch Design Week 2021.

‘RETHINK’ de verpakkingscultuur

Paaseitjes zonder aluminiumfolie, worsten in een glazen behuizing in plaats van plastic. Veel traditionele product-verpakkingscombinaties kunnen en moeten op de schop voor een duurzame, circulaire economie. De projectgroep ‘Duurzaam verpakken’ van de HvA doet er samen met bedrijven onderzoek naar- Over het onderzoek.

HvA & de Week van de Circulaire Economie 2022

Hoe versnellen we de circulaire transitie? In het kader van de Week van de Circulaire Economie staan lectoraat Circulair ontwerpen en ondernemen en de Digital Production Research Group van Centre of Expertise Urban Technology en Kenniscentrum Techniek in het teken van een andere kijk op produceren én consumeren. Dagelijks licht de HvA onderzoeken, masterclasses en studentenprojecten uit die de transitie naar circulaire steden een boost geven.