Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Techniek

Uitdagingen service- en horecalogistiek in tijden coronacrisis

Onderzoek van lectoraat City Logistiek van de HvA maakt uitdagende tijden mee

6 apr 2020 10:47 | Urban Technology

Waar de bevoorrading van supermarkten extra druk legt op de logistiek, staat de horecalogisitek juist stil nu cafés en restaurants tot eind april geen bezoekers meer krijgen. ‘Lege schappen: dat had een maand geleden niemand in het supermarktwezen aan zien komen’, zegt lector City Logistiek Walther Ploos van Amstel (HvA). Ook de servicelogistiek kent een grote verschuiving. Veel ligt stil, maar onderhoudswerkzaamheden in ziekenhuizen vragen om snel handelen.

Het bevoorraden van winkels is aan allerlei voorwaarden gebonden. Doorgaans mag bijvoorbeeld maar tot ongeveer 11.00 uur in de ochtend geleverd worden. Dat staat niet alleen vlot aanvullen van de lege schappen in de weg, het zorgt ook voor problemen bij winkeliers die in deze crisistijden nog maar een paar uur per dag open zijn. ‘Deze venstertijden staan ’s middags leveren in de weg’, zegt Ploos van Amstel, in DeLaatsteMeter. ‘Hef de restricties bij rij -, winkel- en venstertijden op, sta nachtlevering toe en geef ontheffing van lokale voertuigrestricties. Dan kunnen de transporteurs er de hele dag bij, helpen we de lokale winkeliers en sparen we onnodige transportkosten.’

Horecalogistiek staat stil

Waar de 5.000 horecazaken in Amsterdam normaal voor 25-40% van de stadslogistiek zorgen, ligt de horecalogistiek op dit moment stil. Pilots van HvA-onderzoek over horecadistributie staan daarom on hold in de Reguliersdwarsstraat, Zuidas en De Hallen. Op deze locaties werden het efficiënt bundelen van goederenvervoer en duurzame, schone leveringen getest. ‘Nu hebben horecazaken wel wat anders aan hun hoofd’, zegt projectleider Kees-Willem Rademakers. ‘Voor ons is het verder afwachten tot de crisis voorbij is. Want dan begint de economische crisis: horeca die omgevallen is, schulden, supplychains die verstoord zijn. Daar moeten we op anticiperen, zover we kunnen.’  

Horecaleveranciers tegen voedselverspilling

Om het hoofd boven water te houden tijdens de coronacrisis, wordt er naar nieuwe voedselsystemen en -services gezocht. ‘Horecaleveranciers hebben een mooi initiatief opgezet, Eten Over, zodat consumenten online bij horecaleveranciers eten kunnen kopen dat anders wordt weggegooid’, zegt Rademakers. ‘Het is mooi om te zien dat in deze tijden het animo groot is voor dit soort duurzame initiatieven.’

Werkzaamheden servicelogistiek verschuiven

De impact van het sluiten van horeca en andere zaken, kantoren en woningen raakt ook de servicelogistiek. Die maakt een drastische verschuiving mee: ‘Sommige werkzaamheden zoals het vervangen van slimme meters in woningen of het verhelpen van storingen in kantoren (liften, koffiemachines) liggen stil’, zegt Susanne Balm, projectleider duurzame logistiek. ‘Terwijl onderhoud voor ziekenhuizen (het inrichten van extra ICs) heel snel gedaan moet worden. Dat heeft veel impact op de bedrijfsvoering en medewerkers. Ook is er in deze tijd extra vraag naar remote control-oplossingen: het beheren van apparaten op afstand.’

Blijf innoveren

Inmiddels liggen diverse pilots binnen het Gas op elektrisch project omtrent elektrisch vervoer voor servicemonteurs op z’n gat. Monteurs zitten thuis zonder werk, dus twee pilots met elektrische bestelauto’s en vrachtfietsen zijn voorlopig uitgesteld. ‘Het ene bedrijf wil nu tijdelijk minder elektrische voertuigen en het ander juist meer’, zegt Balm. ‘Een partner van ons, DOCKR, die flexibele leasecontracten aanbiedt voor licht elektrisch vrachtvervoer heeft het daarom erg druk.’ De ene sector staat noodgedwongen op slot, de ander heeft juist nu behoefte aan nieuwe bezorgmethodes. ‘Degene die blijven innoveren, hebben straks een grotere voorsprong’, stelt Balm.

Extra info

Lectoraat: City Logistiek