Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Techniek

De stad bevoorraden per elektrisch voertuig

Onderzoek naar de laadinfrastructuur en elektriciteitsvoorziening voor elektrische stadslogistiek

2 sep 2019 14:31 | Urban Technology

Onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam en partners laat zien dat elektrische stadslogistiek al veel dichterbij is dan verwacht werd. Dit is een relevante ontwikkeling, gezien de bijdrage van elektrisch vervoer aan leefbare binnensteden en het terugdringen van uitstoot. Het aantal elektrische voertuigen neemt toe en dit vraagt om een op maat ontworpen laadinfrastructuur.

Het onderzoek in opdracht van de Topsector Logistiek laat zien dat er al veel haalbaar is op operationeel en financieel vlak, en met het voortschrijden van de techniek neemt dat alleen maar toe. De overgang naar elektrische stadslogistiek blijkt in de praktijk tevens het ideale moment te zijn om de logistiek anders en slimmer in te richten. Lees alle bevindingen in het rapport.

Toename elektrische vrachtvoertuigen

Het aanbod van elektrische voertuigen stijgt de komende jaren snel. Het is dan ook de verwachting dat ondernemers meer elektrische vrachtvoertuigen inzetten om klanten in de stad te beleveren. Deze elektrische logistiek heeft een op maat ontworpen laadinfrastructuur nodig. De betrouwbare levering van pakketjes, voeding en andere goederen staat voorop.

Capaciteit elektriciteitsnet 

De extra vraag naar elektriciteit voor het laden van de voertuigen is relatief beperkt, maar lokaal kan die extra vraag te veel zijn voor het net. Op tijd uitbreiden van de capaciteit lost dat probleem op. Het is goed voorspelbaar waar geladen gaat worden: voor Groot-Amsterdam betekent dat bijvoorbeeld een vraag naar veel publieke laadpalen in wijken net buiten de stad, voor bestelwagens.

Vervangingsinvesteringen elektrische wagens

De overgang naar elektrische logistiek kan veelal met vervangingsinvesteringen gedaan worden. Voertuigen zijn duurder maar de operationele kosten (brandstof, onderhoud) zijn goedkoper, iets wat met goede financiering opgevangen kan worden. De groep die nu met goedkope tweedehands bestelwagens rondrijdt vraagt wel om extra ondersteuning. Voorlopig zijn er geen goedkope tweedehands elektrische bestelwagens voor hen beschikbaar.

Voor Nederlandse aanbieders van laadinfrastructuur en IT-systemen biedt elektrische stadslogistiek grote kansen: in Nederland kunnen nieuwe producten uitgerold worden die daarna in andere landen aangeboden kunnen worden.

Over het onderzoek

De Topsector Logistiek heeft Buck Consultants, CE Delft, Districon, de Hogeschool van Amsterdam, Panteia en TNO gevraagd om concreet uit te werken hoe elektrische stadslogistiek in de praktijk uitgevoerd zou worden, met Groot-Amsterdam als concreet voorbeeld.

De vraag was:

  • Hoe kunnen transporteurs hun werk doen met elektrische voertuigen die regelmatig geladen moeten worden?
  • Wat is de aanpak om tot de laagste kosten te komen, en zijn die vergelijkbaar met nu?
  • Waar zullen ze gaan laden, hoe vaak, wanneer in de dag, en wat vraagt dat van het elektriciteitsnet?

Lees alle bevindingen in het rapport  Laadinfrastructuur en elektriciteitsvoorziening voor elektrische stadslogistiek.