Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

FONQT geeft sleuteltechnologieën een platform

25 mrt 2024 09:00 | Kenniscentrum FDMCI

Op 22 april wordt het lectorenplatform FONQT gelanceerd. Het platform richt zich op fotonische, nano- en quantumtechnologie en brengt lectoren van verschillende hogescholen samen om de positie van sleuteltechnologieën binnen het hoger beroepsonderwijs te versterken. Initiatiefnemer Marten Teitsma, lector Applied Quantum Computing aan de Hogeschool van Amsterdam en lectoren van Saxion, Fontys, Hogeschool Zuyd, de Haagse Hogeschool willen met dit platform bijdragen aan een brede en stevige basis voor deze technologieën binnen het hbo-onderwijs.

De lancering van het lectorenplatform markeert een belangrijke stap in het onderwijslandschap in het hoger onderwijs, aangezien er tot op heden geen specifiek platform bestond voor deze nieuwe sleuteltechnologieën. “Dit platform brengt praktijkgerichte onderzoekers samen die zich richten op praktische toepassingen samen. Zo worden kennis, technologische vooruitgang en mogelijke toepassingen gebundeld en kan aansluiting bij nationale ontwikkelingen op dit gebied plaatsvinden,” legt lector Marten Teitsma uit. Platform FONQT streeft ernaar om onderzoekers in deze technologische gebieden regelmatig bij elkaar te brengen voor bijeenkomsten en het organiseren van bedrijfsbezoeken. Ook wil FONQT een aanspreekpunt zijn voor andere organisaties en vragen over fotonische, nano- en quantumtechnologie beantwoorden. Het lectorenplatform ontvangt een subsidie in het kader van de Platformregeling van Regieorgaan SIA om de gestelde doelen uit te voeren.

Samen sterk in technologie

De deelnemende lectoren, Marten Teitsma (lectoraat Applied Quantum Computing) aan de Hogeschool van Amsterdam), Cas Damen (Lectoraat Applied Nanotechnology, Saxion), Gino van Strijdonck (lectoraat Material Sciences, Hogeschool Zuyd), Jan Bernards (lectoraat Thin Films and Functional Materials, Hogeschool Fontys), Steven van den Bergh (Lectoraat Fotonica, De Haagse Hogeschool) en John Bolte (lectoraat Smart Systems, De Haagse Hogeschool) vertegenwoordigen verschillende expertisegebieden binnen de fotonica, nano- en quantumtechnologie. Hun samenwerking zal bijdragen aan een brede en stevige basis voor deze technologieën binnen het hbo-onderwijs.

Sleuteltechnologieën

Fotonische, nano- en quantumtechnologieën zijn onlangs benoemd tot sleuteltechnologieën door de Nationale Technologiestrategie van KIA ST (Kennis- en Innovatie Agenda Sleuteltechnologieën). Sleuteltechnologieën omvatten technologieën waarin de Nederlandse wetenschap en het bedrijfsleven in uitblinken en een wetenschappelijke en economische groei in wordt verwacht.