Nieuw boek laat zien hoe scholen zich kunnen blijven ontwikkelen

In een tijd waarin de onderwijskwaliteit onder druk staat, lukt het scholen desondanks om zich blijvend te verbeteren. Veel van deze scholen hebben zich aangesloten bij de High Performing Schools (HPS)-veranderaanpak. Onlangs verscheen hierover de inspirerende en praktische gids Duurzame schoolontwikkeling: De dynamiek van High Performing Schools. Ook lector Didi Griffioen van het lectoraat Higher Education and Research Innovation leverde hieraan een bijdrage.
Op een High Performing School ligt de focus op het ontwikkelen van een breed en hoog leerrendement. Docenten en schoolleiders werken in leerteams om zo de onderwijspraktijk te verbinden met inzichten uit onderzoek. Zo willen zij ervoor zorgen dat alle leerlingen het beste uit zichzelf kunnen halen.
Gelijke kansen voor ieder kind
Een van die inzichten uit psychologisch onderzoek is dat intelligentie niet alleen erfelijk is, maar ook te maken heeft met de kennis die een kind van huis uit krijgt aangereikt. Het onderwijs kan die verschillen tussen kinderen ondervangen en alle leerlingen goed onderwijs bieden, ook leerlingen die minder intellectuele bagage hebben meegekregen.
Daarnaast is er winst te behalen in het innoverend en verbeterend vermogen van scholen. Er wordt nog weinig samengewerkt tussen onderwijsprofessionals. Bovendien worden veel veranderingen en verbeteringen van bovenaf opgelegd, in plaats van dat ze vanuit de leerkrachten zelf komen.
Didi Griffioen legt uit: “In de praktijk en in de wetenschap worden identiteit, kennis en handelen vaak niet aan elkaar verbonden. Dit is wel nodig omdat enthousiasme voor of weerstand tegen een onderwijspraktijk niet alleen gaan over of je het snapt en kunt, maar ook of het past bij de leraar die je wilt zijn. Dat bespreekbaar maken in teams maakt het wederzijds begrip groter en gezamenlijke ontwikkelingen rijker. Dat is niet alleen in het hoger onderwijs zo, ons gebruikelijke werkgebied, maar net zo in het primair en voortgezet onderwijs’.
Werken aan professionaliteit van leerkrachten
In Duurzame schoolontwikkeling schrijft lector Didi Griffioen over de rol van professionaliteit van leraren bij schoolontwikkeling. Daarbij introduceert zij een gezamenlijke taal voor professionaliteit, gebaseerd op haar lectorale rede(opent in nieuw venster). In deze benadering staat de balans centraal tussen professionele identiteit, kennis en handelen van iedere leraar.
Met deze bijdrage onderstreept Griffioen het belang van gezamenlijke reflectie op professionaliteit binnen schoolteams als sleutel tot duurzame onderwijsverbetering. Het boek bundelt daarnaast de ervaringen van meer dan twintig scholen en stichtingen, verrijkt met inzichten van nationale en internationale experts. Daarmee vormt het een inspirerende en praktische gids voor iedereen die met duurzame onderwijsontwikkeling aan de slag wil.