Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Complete stilte en swingende voeten tijdens luisterexperiment

Op de kennisparade kreeg het lectoraat Creative Media for Social Change een volle zaal doodstil, ontroerd én aan het dansen.

18 mrt 2024 17:00 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

14 maart liepen verschillende HvA-collega’s nietsvermoedend een theaterzaal van DeLaMar in. Terwijl de lichten dimden, werden ze een andere wereld ingezogen. ‘’Horen jullie mij?’’ riep een collega die midden in de donkere zaal opstond. ‘’Luister naar mij’’, zei de volgende. Dit werd door vijf verschillende collega’s gedaan. De zaal was oorverdovend stil. ‘’Hoe voelt dit moment? Voelt de vraag ”luister naar mij” als een verzoek? Een uitnodiging? Een opgave? Voelt het als natuurlijk, intuïtief, of als iets dat je “goed” moet doen, maar vooral ook vaak in kunt tekortschieten?’’. De lichten gingen aan en lector Tamara Witschge doorbrak samen met docent-onderzoeker Esther Kamara de stilte.

De masterclass ‘Een rijke leeromgeving is een inclusieve leeromgeving’ begon met een theatrale introductie. Daarna onderzochten Esther en Tamara samen met het publiek wat er nodig is om te luisteren en wat het betekent voor de HvA om een luisterende organisatie te zijn. Dit deden ze op compleet eigen wijze. Vanuit de wetenschap dat luisteren oefening vergt, ontwikkelden Esther en Tamara een interactief luisterexperiment. Iedereen werd voor het experiment gevraagd naast iemand te zitten die ze niet kenden en verhalen te delen van momenten waar ze zich wel en juist niet gehoord voelden. Met instructies die hielpen om echt aanwezig te zijn in het luisteren, ervoeren deelnemers hoe het luisteren en het vertellen een verrijkende ervaring is.

Vanuit de overtuiging van het lectoraat dat alles, of het nu onderzoek, sociale verandering of een masterclass betreft, met een creatieve en speelse aanpak gedaan kan worden, werden de luisteroefeningen afgewisseld met dansmomenten. Onder begeleiding van dansdocent en HvA-collega Pearl Fritsche konden deelnemers alle verhalen van de dag letterlijk en figuurlijk van zich af schudden. ‘’Ik ben zo van deze sessie aan het genieten!’’ werd er enthousiast vanuit de zaal gedeeld. De masterclass eindigde daarom ook met een heuse dance-party en het publiek kon hun stoelen verlaten terwijl ‘’Shake it Off’’ uit de speakers speelde.