Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

‘From Ghost to Host’-installatie in BPH & WBH

Creative Media for Social Change tijdens Diversity Week

23 okt 2023 14:15 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Tijdens Diversity Week 2023 had het lectoraat Creative Media for Social Change gezorgd voor een kunstinstallatie in het Benno Premselahuis en het Wibauthuis op onze Amstelcampus! De hoofdvraag: ''Waar voel je je wel/niet welkom? En waarom?''

Van 3-6 oktober had het lectoraat Creative Media for Social Change de organisatie Art Partner uitgenodigd om een mooie installatie te maken in het thema van ‘Diversity Week’! Kunstenaar Giath Taha ontwikkelde hiervoor een creatieve én eenvoudige manier om zichtbaar te maken waar en wanneer studenten/medewerkers zich juist wel of niet gezien en gewaardeerd voelen binnen de HvA. Iedereen die langs de installatie(s) liep, kon met stickers aangeven waar ze zich wel/niet welkom voelen in het gebouw en waardoor dat dan komt. Taha: “De HvA wil dat iedereen die er studeert/werkt zich welkom, thuis, veilig en uitgedaagd voelt. Zelf ben ik opgegroeid in een andere cultuur en woon ik sinds een aantal jaar in Nederland, waardoor ik me herken in de thematiek. Dat sprak me gelijk aan in deze opdracht. Ik hoop dat mijn werk iets toevoegt aan het onderzoek dat gedaan wordt naar diversiteit en inclusie binnen de HvA.”

Artistiek onderzoek wordt steeds vaker ingezet om nieuwe inzichten te verkrijgen die lastiger te onderzoeken zijn met de onderzoeksmethodieken die we al kennen. Lees hier meer over het project ‘Creative methods of storylistening and storytelling’ die zich richt op de vraag: ‘Hoe ervaren onze studenten en medewerkers de gebouwen van de HvA?’

HvA-medewerkers kunnen hier een intern interview lezen met Giath Taha over zijn installatie! > https://icthva.sharepoint.com/sites/intranet-fdmci/SitePages/Installatie-%27From-Ghost-to-Host.aspx