Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

RESPONSIBLE IT PRESENTEERT CONSENSUSMACHINE

18 sep 2023 17:00 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Op 29 augustus in het Muziekgebouw aan ’t IJ bij de Impact Xperience: de opening van het nieuwe hogeschooljaar van de HvA is de Consensusmachine gepresenteerd, een project van de HvA Werkplaats Responsible IT samen met de ambitietafel Digitalisering.

Een groot touchscreen presenteerde een casus waarover het publiek kon discussiëren. De groep kon aangeven welk(e) de(e)l(en) van de verklaring veranderd zouden moeten worden. De SURF WaardenWijzer voor digitalisering in het onderwijs vormde de context waarin ChatGPT als onderliggende AI-moderator een aantal alternatieve formuleringen bedacht. Het klinkt als een win-win: AI genereert, de groep beslist. Of toch niet…?

Verantwoorde digitalisering

Het lectoraat Responsible IT speelt een belangrijke rol in het verbinden van praktijkgericht onderzoek, hoger onderwijs en het werkveld op het gebied van verantwoorde digitalisering. Een jong onderzoeksteam van de Werkplaats Responsible IT onder leiding van Yuri Westplat ontwikkelde speciaal voor de opening van het nieuwe Hogeschooljaar een interactieve installatie waarmee zij demonstreert hoe AI mensen kan ondersteunen in het bereiken van consensus over complexe en controversiële maatschappelijke vraagstukken.

Het Poldermodel is een technologisch experiment dat in essentie reflecteert op de vraag in hoeverre technologie waardenvrij is. Heeft een groep écht regie over een besluitvormingsproces, of wordt zij onbewust in een bepaalde richting gestuurd door een programmeur?

In elk geval laat het zien hoe de samenwerking in dit onderzoek het onderwijs, creativiteit, samenlevingskwesties en het menselijke aspect met elkaar verbindt, en wel op interactieve en persoonlijke wijze. In potentie is het een instrument dat in verschillende settingen kan worden ingezet om consensus te bereiken én te ervaren.

Heb je de opening van het Hogeschooljaar gemist, maar ben je na het lezen van dit nieuwsbericht nieuwsgierig geworden naar de Consensus AI bot? Na de aftrap in het Muziekgebouw aan ’t IJ zal de Consensus AI bot in de komende periode nog meerdere keren gepresenteerd worden, onder andere op het Society 5.0 festival . Voor vragen over het onderzoeksproject kun je contact opnemen met Yuri Westplat.