Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Pop-up Media Gym komt naar je toe

Word je bewust van je digitale voetafdruk

26 mei 2023 12:59 | Kenniscentrum FDMCI

Veel mensen zijn zich nog niet bewust van de impact van digitale applicaties op de planeet. Om studenten en medewerkers bewuster te maken van hun IT-gebruik, heeft het kunstenaarsduo Jonas Althaus en Martina Huynh van designstudio Cream on Chrome (momenteel artists in residence bij het lectoraat Creative Media for Social Change) een fysieke installatie ontwikkeld: een Pop-up Media Gym. Kom jij ook ervaren hoe duurzaam jouw IT-gebruik is?​​​​​​​

10 procent van de CO2-uitstoot

Ook binnen onze faculteit maken we constant gebruik van laptops, smartphones, softwareapparaten- en applicaties voor onderzoeks- en onderwijsdoeleinden. Het produceren en gebruiken van deze apparaten en diensten legt een aanzienlijke druk op het milieu. Naar schatting is de IT-sector verantwoordelijk voor ongeveer 10 procent van onze totale CO2-uitstoot. De verwachting is dat deze digitale CO2-voetafdruk verder zal toenemen. De Pop-up Media Gym maakt je bewust van je digitale voetafdruk door je in een fitnessopstelling te laten ervaren hoeveel energie er nodig is voor je dagelijkse digitale gewoonten, zoals het opslaan van documenten in de Cloud of videobellen.

Ervaar het zelf!

Wil jij ervaren hoe duurzaam jouw IT-gebruik is? Dat kan! De Media Gym komt naar je toe:
5 - 7 juni: Benno Premselahuis (00B04)
8 juni: Wibauthof terras (buiten achter de kantine)
8 - 20 juni: Kohnstammhuis (00A64, in de hal bij ingang 2)

Ook kun je meedoen aan een van de workouts:
5 juni - 14:00 uur: Benno Premselahuis (00B04)
8 juni - 15:00: Wibauthof terras (buiten achter de kantine)

Neem deel aan deze bijzondere ervaring en ontdek hoe jouw digitale activiteiten bijdragen aan de CO2-uitstoot. Samen kunnen we bewuster omgaan met IT en werken aan een duurzamere toekomst.