Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

HvA, ArtEZ en Saxion starten New Ecosystems in Textile (NET)

8 jun 2023 16:26 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Duurzaam textiel en mode is een urgent vraagstuk dat om een systemische verandering vraagt. Daarom heeft de Hogeschool van Amsterdam haar krachten gebundeld met ArtEZ University of the Arts en Saxion op het gebied van onderzoek naar toekomstbestendige mode. De lectoraten Fashion Research & Technology (AMFI /HvA), Fashion en Tactical Design (ArtEZ) en Sustainable & Functional Textiles (Saxion) vormen sinds januari 2023 de New Ecosystems in Textile (NET) Research Community.

De komende acht jaar werken deze drie lectoraten samen op basis van een SIA SPRONG-subsidie aan verdere professionalisering van onderzoek op het gebied van duurzaam, circulair en regeneratief textiel en mode, met design (research) als belangrijkste spil.

Op 17 mei was de Hva aan de beurt om de derde van drie kennismakingsbijeenkomsten te organiseren. Het AMFI verwelkomde hiertoe ruim dertig belanghebbende spelers in de Nederlandse mode-industrie. Ze hebben kennisgemaakt met de betrokken onderzoekers van de drie lectoraten, hun projecten en onze onderzoeksfaciliteiten, waaronder de werkplaatsen, laboratoria en testapparatuur. Ook zijn ideeën besproken hoe het programma in de komende jaren met elkaar vorm te geven, en wat de rol van het consortium daarbij kan zijn. De officiële kick-off van het programma vindt plaats op 21 september 2023 in Arnhem.