Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Ben Allouch krijgt prijs voor aanpak wegwerken achterstanden

Lector Digital Life over aanpak Covid19-leerachterstanden in basisonderwijs

21 mrt 2023 15:50 | Kenniscentrum FDMCI

De paper ‘Design Specifications for a Social Robot Math Tutor’ is tijdens de International Conference on Human-Robot Interaction beloond met de tweede prijs voor Best Studies Paper Award. De paper maakt deel uit van het project SOROCOVA, kort voor Sociale Robotica ter ondersteuning van Covid-19 leerachterstanden, van het lectoraat Digital Life. Lector Somaya Ben Allouch: “Ik ben erg trots op het hele SOROCOVA-team. Ook internationaal is er veel waardering voor onze aanpak, waarin we samen met externe partners geduldige sociale robots inzetten voor een persoonlijke leerervaring voor kinderen met een leerachterstand.”

SOROCOVA
De COVID-19 maatregelen hebben een grote impact gehad op hoe kinderen wereldwijd onderwijs kregen. Ook Nederlandse kinderen moesten de overstap maken in de eerste lockdown van fysiek naar digitaal onderwijs. Tijdens de tweede lockdown verliep het onderwijs en de interactie tussen leerkrachten en leerlingen ook vooral via beeldschermen. Het project SOROCOVA bouwt voort op een bestaande toepassing door het (door)ontwikkelen van sociale robotica als een leermiddel ter ondersteuning van leerkrachten en leerlingen in de bovenbouw (groep 6, 7 en 8) van het basisonderwijs om inzicht te vergroten in opgebouwde leerachterstanden door COVID-19 maatregelen in het rekenonderwijs bij leerlingen. Daarnaast worden de sociale robotica en bijbehorende rekenmodules ingezet om leerkrachten te ondersteunen in het bieden van rekenonderwijs op een motiverende manier aan leerlingen. Het project is een samenwerking van de Hogeschool van Amsterdam, Vrije Universiteit van Amsterdam, Hogeschool Utrecht, Florente Basisscholen, Gemeente Diemen, Gemeente Amsterdam, Universiteit van Amsterdam en Interactive Robotics.

Bekijk de paper via deze link en kijk hier voor meer informatie over het project. Het lectoraat Digital Life is een van de zeven kernlectoraten van de faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie binnen de Hogeschool van Amsterdam.