Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Spectacular ArenA eXperiences | Open Innovatie in Ecosystemen

Inzichten en instrumenten over hoe je ontwerp kunt gebruiken om gebruikerservaringen te beïnvloeden

11 mei 2021 11:36 | Kenniscentrum FDMCI

De maandelijkse Food for Thought Inspiratiesessie van het Kenniscentrum FDMCI ging op 29 april 2021 over het onderzoeksproject 'Spectaculair ArenA eXperiences' van het lectoraat Creative Media for Social Change. Gastsprekers van de Johan Cruijff ArenA en AIONSPORTS deelden actuele voorbeelden over onder andere fieldlabs, de app 'Close' voor een customer journey op maat en open innovatie in ecosystemen.

Voor het onderzoeksproject 'Spectaculair ArenA eXperiences' (SAX) zijn door de onderzoeksgroep Creative Media for Social Change ontwerptools ingezet om inzicht te krijgen in complexe maatschappelijke vraagstukken, waarbij meerdere stakeholders betrokken zijn. Om houding, ervaringen en gedrag te kunnen beïnvloeden, is de gebruiker (klant, cliënt, burger en dergelijke) beschouwd als onderdeel van een groter ecosysteem: een netwerk van alle stakeholders die nodig zijn om de nodige verandering te bewerkstelligen.

‘De manier waarop mensen met elkaar verbonden zijn, de manier waarop mensen empowered worden, is veranderd. Het is belangrijk om fundamenteel na te denken over het creëren van waarde alsook het ontwerpen’ (Service Design Network, 2018).

In de Food for Thought sessie eind april 2021, verzorgd door het lectoraat Creative Media for Social Change. kwamen in het kort enkele ontwerpmethoden, tools en inzichten aan bod die zij in het bijzonder hebben opgedaan in het project ‘Spectacular ArenA eXperiences’. Als onderdeel van dit onderzoek werden innovatieve mediadiensten ontwikkeld en werd inzicht verkregen in hoe gebruikerservaringen kunnen worden beïnvloed.

In deze kennissessie sprak Annika Kuijper -onderzoeker en projectmanager bij het genoemde lectoraat- samen met Hanneke van Setten -innovatiemanager bij de Johan Cruijff ArenA- en Jon Vink -directeur fan engagement bij AIONSPORTS- over actuele thema's zoals:

  • Hoe het ecosysteem te begrijpen is en hoe je een strategie voor klantbetrokkenheid kunt ontwikkelen.
  • De uitdagingen voor het fieldlab van de Amsterdam ArenA, waarbij een experiment-event is uitgelicht van 27 maart 2021 bij de Johan Cruijff ArenA waar tijdens de wedstrijd Nederland - Letland 5000 supporters aanwezig mochten zijn met inachtneming van stricte coronavoorschriften.
  • De recent gelanceerde app 'Close' die diverse bezoekersgroepen van de JC ArenA op maat bedient door op-maat-geleverde informatie op het juiste moment, afhankelijk van waar een bezoeker zich precies bevindt in het stadion. Op deze manier wordt meer betrokkenheid en efficiency gewaarborgd.
  • Een set aan casussen en tools die te gebruiken zijn bij het ontwerpen van een gebruikerservaring.


Kijk op je gemak de video-opname terug voor meer verdieping en interessante bijdragen van alle sprekers - via de onderstaande paarse balk.

Heb je na het kijken van deze Food for Thought sessie behoefte aan meer hands-on tools? Dan kun je de webinarserie van dit lectoraat volgen (komt binnenkort online) of neem een kijkje op de website van Creative Media for Social Change boordevol tools en inzichten.